Passa al contingut principal

Preguntes que a Selectivitat s'han fet sobre "Visions & Cants" (11)

Aquí trobareu les preguntes que s'han fet als exàmens de selectivitat on Visions &Cants ha estat lectura de Literatura catalana amb la guia per a la resposta que apareix també publicada:

  1. Comenteu el poema següent, (Oda a Espanya) que forma part de Visions i cants, de Joan Maragall.Tingueu en compte, sobretot, els aspectes següents (no cal tractar-los separadament ni en el mateix ordre):
    1. la contextualització del poema en el llibre i la significació que té dins «Els tres cants de la guerra»;
    2. l’anàlisi de la mètrica i la rima;
    3. la reflexió sobre la relació entre la guerra i Espanya. [3 punts pel contingut; 2 punts per la capacitat d’argumentació i anàlisi, l’ordenació de les idees i la cohe-rència del discurs]

Els tres punts corresponents al comentari de contingut es poden assignar si l’alumne/a tracta, per separat o conjuntament, els aspectes especificats en les preguntes (a raó d’1 punt per cadascun d’ells), és a dir, si  a) sap situar el poema en el llibre i en “Els cants de la guerra” ; b) analitza adequadament els aspectes formals del poema, especialment mètrica i rima c) sap interpretar els sentit del poema pel que fa a la guerra i a la tensió Catalunya-Espanya, tot relacionant-lo amb el regeneracionisme. Si l’alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l’enunciat, però que hi és tanmateix pertinent, se li pot assignar per aquest concepte fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts assignats al contingut.


2. Diu Joan Lluís Marfany que «les “Visions” no anaven dirigides a l’autoconeixement del poble català, sinó a l’elaboració i legitimació d’una teoria nacionalista». A partir d’aquesta citació, reflexioneu sobre el significat del passat històrico llegendari en aquesta secció del llibre i comenteu-ne els elements que justifiquen les paraules de Marfany. [3 punts]

L’alumne/a ha d’explicar quin sentit té la interpretació que fa Maragall de les llegendes tradicionals i ha de plantejar els elements dels personatges de les llegendes a partir dels quals Maragall formula poèticament el que per a ell constitueix l’essència de l’ànima catalana. Cadascun d’aquests dos aspectes es valorarà amb 1,5 punts. Si l’alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l’enunciat, però que hi és tanmateix pertinent, se li pot valorar fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts.

3. Imma Farré diu, a propòsit de l’estructura de Visions i cants: «És una clara seqüència temporal. Són tres estacions que s’inicien en el passat (repàs d’alguns mites i personatges històrics que alhora s’han convertit en llegendes), s’aturen en el present i, finalment, es projecten cap al futur, amb una proposta d’acció». Comenteu aquesta afirmació i exposeu l’estructura del llibre i la relació que té amb l’objectiu de fixar«una simbologia catalanista», que Farré li atribueix.[3 punts]

L’alumne/a ha d’explicar a grans trets les tres parts del llibre, ‹‹Visions›› ‹‹Intermezzo››, ‹‹Cants››, com a parts solidàries d’un únic projecte. Cadascuna de les parts es valorarà amb 1 punt. Si l’alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l’enunciat, però que hi és tanmateix pertinent, se li pot valorar fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts.

4. Tomàs Nofre ha escrit a propòsit de Visions i cants, de Joan Maragall: «Les Visions són cinc poemes que tracten de cinc personatges molt íntimament lligats al món llegendari català: el Mal Caçador, Joan Garí, el comte Arnau, el rei Jaume I i Joan de Serrallonga». Expliqueu la funció del mite i de la llegenda en la primera de les tres seccions en què es divideix el poemari maragallià, i analitzeu les característiques dels herois que protagonitzen els poemes. [3 punts]

L’alumne/a ha d’explicar, separadament de forma conjunta: com Maragall construeix els mites citats en l’enunciat a partir de llegendes arrelades en el folklore català, amb l’objectiu de construir un imaginari col·lectiu que hom identifiqui com les mares de l’ànima catalana (1’5 punts); com les característiques individuals o comunes com a mínim de tres dels cinc herois que protagonitzen cadascun dels poemes de la primera part: vitalisme primitiu, espontani i sensual; individualisme exacerbat; cristianisme (1’5 punts) Si l’alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l’enunciat, però que hi és, tanmateix, pertinent, se li pot valorar fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts.

5. El poema «Cant del retorn», de Visions i cants, de Joan Maragall, és el darrer d’«Els tres cants de la guerra». Comenteu-ne aquests aspectes (no cal tractar-los separadament ni en el mateix ordre):
a)el sentit del poema com a cloenda d’«Els tres cants de la guerra» i com a part de la secció del llibre en la qual s’integra;
b)la solució regeneracionista en relació amb el tema del poema i els esdeveniments històrics a què fa referència; 
c)l’anàlisi dels aspectes formals.
[5 punts: 3 punts pel contingut; 2 punts per la capacitat dʼargumentació i anàlisi, lʼordenació de les idees i la coherència del discurs]

Els tres punts corresponents al contingut es poden assignar si l'alumne/a tracta, per separat o conjuntament, els aspectes especificats en les preguntes, Ès a dir, si: a) sap situar el poema en el context d'"Els tres cants de guerra" o una reflexió literària sobre les tensions entre Catalunya i Espanya, en el context de la guerra colonial i de la crisi que se'n deriva a partir de 1898 o, així com de la tercera secció del llibre, els Cants, on Maragall construeix un imaginari nacionalista fonamentat en el substrat folklòric i en una ideologia regeneracionista (1 punt); b) comenta argumentadament que la imatge dels soldats que arriben des d'Amèrica a port i interroguen els que s'han quedat a terra sobre la fortalesa de la pàtria i de la llengua catalanes com a revulsiu per capgirar el futur desolador del país després de l'amarga derrota, és la metàfora de les idees regeneracionistes de Maragall, segons les quals Espanya es podria refer només mercè a l'intervencionisme (polític, econòmic i cultural) practicat des de Catalunya (1 punt); c) analitza satisfactòriament els aspectes formals, especialment la rima (sempre consonant tot i que no segueix un esquema prefixat) i la mètrica (versos decasíl·labs amb cesura a la cinquena síl·laba o sense cesura, que es combinen amb alguns versos pentasíl·labs. El darrer vers de cada estrofa, en canvi, és tetrasíl·lab) (1 punt).  Si l'alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l'enunciat, però que hi és tanmateix pertinent, se li pot assignar per aquest concepte fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassa els 3 punts assignats al contingut.

6. L’obra Visions i cants, de Joan Maragall, té una estructura tripartida. Comenteu quines són les tres seccions en què es divideix el poemari, i analitzeu-ne els temes, les característiques i el sentit.[3 punts]

L'alumne/a ha d'analitzar almenys un dels aspectes de cadascuna de les tres seccions del llibre: 1.Visions, la primera part del llibre, és integrada per cinc poemes, alguns d'ells relativament extensos, protagonitzats per herois de l'imaginari popular (el Mal caçador, Joan Garí, el comte Arnau, el rei Jaume I i Joan de Serrallonga), amb què Maragall pretén elaborar i legitimar una teoria de la identitat catalana a partir del caràcter que, en cada cas, representa en cadascun d'aquest mites, com ara el vitalisme i la voluntat (1 punt); 2.Intermezzo, de catorze poemes de temàtiques i intencions ben diverses, És concebut com un calaix de sastre, que fa de nexe líric entre la primera part, Visions, i la darrera, Cants (1 punt); 3.Cants, amb vuit poemes, és la secció més homogènia. A partir de la cançó entesa com a forma natural d'expressió del poble, Maragall se centra, d'una banda, a crear uns referents patriòtics identificables com a tradicionals (És el cas de "La sardana" o  "El cant de la senyera"), i de l'altra, a construir una imatge de Catalunya com a desvetlladora de la consciència regeneracionista d'Espanya, especialment, a "Els tres cants de guerra" (1 punt). Si l'alumne/a complementa la resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l'enunciat, però que hi és, tanmateix, pertinent, se li pot valorar fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts. 


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e

Com fem un comentari de text.

Un text literari es pot comentar de moltes i variades maneres. Aquí en trobareu un model que no és l'únic, però que és força complet.   Abans de posar-se a comentar un text: Òbviament, l'hem de llegir en profunditat, hem de solucionar tots els problemes lèxics amb què ens trobem i marcar d'alguna manera aquelles paraules o expressions que ens han cridat l'atenció. És recomanable que es numerin les línies o els versos, per poder-s'hi referir amb més facilitat. També ens hem de documentar sobre ell: qui el va escriure, quan, si té relació amb moviments literaris o amb textos d'altres o del mateix autor, si es basa en textos anteriors... Hem de tenir clar que l'objectiu del comentari és fixar amb precisió  allò  que diu el text, la seva temàtica, les seves idees... i  com  ho diu, la sintaxi, el lèxic, les figures retòriques... També hem de saber que allò que no podem fer és: expressar unes quantes idees sobre la forma i el contingut, sense cap finali

Aigúes Encantades de Puig i Ferrater (3) Preguntes que han sortit als exàmens de selectivitat.

Aquí us he recollit les diverses preguntes que de Selectivitat s'han fet els últims anys sobre l'obra que acabem de llegir: Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, planteja un conflicte ideològic a partir d’una situació concreta. Expliqueu, en primer lloc, quines causes provoquen el conflicte i com es resol; després, digueu quins valors s’hi enfronten i quins personatges encarnen aquests valors (tingueu en compte conceptes com regeneracionisme i vitalisme). [3 punts] El conflicte i la polarització ideològics plantejats a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, s’encarnen en diversos personatges. Identifiqueu la font del conflicte i descriviu la posició ideològica i vital dels personatges principals. Relacioneu els valors en conflicte amb les idees del Modernisme. [3 punts] Descriviu el personatge de Vergés a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter. Tingueu en compte, sobretot, la seva relació amb Cecília i l’actitud que adopta davant el conflicte que l’obr