Ressenya del llibre de Jordi Marrugat, Narrativa catalana de la postmodernitat. Històries, formes i motius.
La proposta de R. Luperini et al. (2001) ha fet fortuna. Els autors distingeixen
una etapa o període històric de la Postmodernitat i una tendència ideològica,
artística i literària del posmodernisme que contindria uns determinants trets no
acceptats per tots els intel·lectuals i escriptors del període, el que els fa parlar d’un
moviment intern de l’època postmodernista. Narrativa catalana de la postmodernitat
de Jordi Marrugat opta, tanmateix, al meu parer amb més encert, per parlar
del potsmodernisme com el període històric que, a Occident, segueix la Modernitat
i que simbòlicament situa el seu naixement a partir de 1968, tot i que afecta
tota la segona part del segle xx i es desenvolupa bàsicament a partir dels 70. Així,
tots els escriptors d’aquesta època, se situen explícitament a favor o en contra del
nou paradigma, hi pertanyen. Aquest plantejament és paral·lel al de Jameson, que
parla del postmodernisme com a dominant cultural del capitalisme tardà (1984) o
definitivament com el període de capitalisme multinacional o global (1991) i tots
els intel·lectuals s’hi veuen, d’una manera o d’una altra, afectats.
Marrugat diu no pretendre explicar la història narrativa del període, però
pràcticament ho fa, tot i que evidentment deixa en un segon pla una colla d’escriptors
que no s’adiuen tant amb la panoràmica de valors postmodernistes que
el caracteritzen, encara que també n’hi relaciona una bona part, malgrat la seua no
adhesió diguem-ne militant.
Un dels seus mèrits és la demostració d’allò que molts sabíem o intuíem però
que faltava analitzar i descriure adequadament: El paper obert per Quim Monzó
amb un conjunt de temes i motius que es repetiran, modificaran o transformaran
en els autors posteriors, però que tenen un indubtable segell monzonià. En definitiva
la seua representativitat des del punt de vista de la consciència dels ítems
propis de l’època en què viu i la qualitat que possibilita ser-ne un punt de referència.
Marrugat ressegueix l’empremta de Monzó en altres autors tant a partir dels
seus contes com de la seua novel·lística, per acabar posant en relació la condició
de l’home postmodern amb un conjunt de temes i motius genèrics.
De manera bastant singular ens dóna les dades pertinents per entendre el pas
que Monzó fa d’un cert experimentalisme i compromís social a fórmules narratives
que, tot i ser aparentment més tradicionals, suposen una innovació no només
tècnica i estilística, sinó de la manera de mostrar una actitud compromesa. Uf, va
dir ell és un posicionament de l’autor respecte a la tradició literària en les noves
circumstàncies de la postmodernitat: suposa una transgressió de les convencions
realistes, una paròdia del psicologisme i una burla tant de la literatura sentimental
com de la intel·lectualització transcendent. Trenca definitivament la distinció
moderna entre literatura culta i literatura de consum, alta cultura i cultura comercial.
Marrugat veu com la reflexió metaliterària que tanca aquest llibre es reprèn
en Olivetti, Moulinex, Chaffoteaux et Maury, El per què de tot plegat, Guadalajara
i, per tant, Vuitanta-sis contes. Mentre que L’illa de Maians planteja una confusió
ontològica entre realitat i somni.
Un altre tret substancial de la literatura monzoniana és la revisitació irònica
de la tradició i l’actualització amb abundància de vells contes populars o mites
clàssics, un tema que també ha esta tractat per Carme Gregori (2008).
La manera com Quim Monzó influeix en els joves narradors la trobem, per
començar, en Sergi Pàmies: T’hauria de caure la cara de vergonya, Infecció, o La
bicicleta estàtica són llibres farcits de personatges que intenten ser, percebre o
comportar-se en funció d’allò que els seus ideals defineixen. O de Vicenç Pagès
Jordà, que també adopta la via descentralitzadora i anticulturalista característica
de Monzó, encara que se’n distancie en altres aspectes.
A final dels anys 90 aparegueren nous narradors com Toni Sala, Imma Monsó,
Jordi Puntí, Empar Moliner, Pere Guixà, Manel Zabala…, que seguiren el
camí obert per Monzó, encara que en alguns casos en una línia més propera a la
de Pagès Jordà, com Monsó i Puntí. D’altra banda, el cas més paradigmàtic
d’escriptor integrat en els mitjans de comunicació de masses ha estat el d’Empar
Moliner.
Ara bé, Marrugat no s’oblida que al costat d’aquesta via monzoniana es desenvolupa
l’obra de narradors tan diversos com els que ja havien començat a publicar
en els seixanta i setanta, de totes les edats i tendències imaginables: Carme
Riera, Jaume Cabré, Albert Sànchez Piñol…
Després d’haver fet un recorregut per tots els autors que segueixen el que
Marrugat anomena «la via monzoniana», comparant i analitzant amb perspicàcia una gran quantitat de contes, Marrugat s’enfronta a la novel·la constatant la crisi
del gènere, cosa que provoca un cultiu desmesurat de la novel·la perquè la disgregació
definitiva dels discursos estètics provoca la pràctica simultània de tots els
models de novel·la imaginables. Quim Monzó s’adona que no tots donaven resposta
al moment històric en què sorgien. Molts dels que s’enfronten a aquest gènere ho fan calcant esquemes de novel·les modernes o premodernes: cas dels narradors
realistes o dels que empren el gènere detectivesc (per exemple, Ferran
Torrent) o amb l’objectiu de representar críticament la societat valenciana prenent
de punt de partida la cultura del passat com Joan Francesc Mira. També
Baltasar Porcel prendrà l’Odissea d’Ulisses com a referent estructural.
Marrugat separa clarament aquestes opcions de la d’utilitzar el gènere per
representar comprensiblement la realitat postmoderna. Benzina (1983) reprèn
aspectes de Lolita i Pnin però buida definitivament el gènere novel·lístic de tots
els elements que l’havien definit en la modernitat: ens posa davant uns personatges
que dubten de la seua experiència del món i que són incapaços de relacionarse
amb el seu entorn per tal de construir-se’n una. Tot allò que en la modernitat
són certeses, Benzina ho posa en qüestió. La segona novel·la de Monzó, La magnitud
de la tragèdia, mostra fins a quin punt la condició humana s’ha construït la
pròpia existència animal com una «tragèdia» impregnada d’ideals altíssims i grans
paraules que no condueixen enlloc.
L’autor també arreplega altres formes de representació novel·lística de la vida
postmoderna com La primera pedra, de Sergi Pàmies, i Farsa, de Màrius Serra,
dos escriptors que creen estrets lligams entre els seus contes i les seues novel·les.
O Llucia Ramis, que assumeix amb naturalitat que aquesta ha esdevingut la gran
era de les ficcions.
Marrugat posa l’exemple de Vicenç Pagès Jordà com a narrador també sorgit
del camí obert per Quim Monzó i que, tanmateix, acaba posant la seua narrativa
en el pol oposat, buscant un classicisme postmodern, revifant, per exemple, la
idea de gènere. Però molts escriptors postmoderns han reivindicat repetidament
la seua manca de pretensions intel·lectuals, la seua condició de simples narradors
d’històries. Tal és el cas d’Albert Sànchez Piñol i de Jesús Moncada. La trajectòria
de Jaume Cabré incidí en alguns moments en un dels fenòmens més populars de
la novel·la postmoderna, la recuperació de la novel·la històrica.
L’altre grup de novel·listes que tracta Marrugat és el de les elegies per un món
perdut: Jesús Moncada i Maria Barbal, al costat dels quals aparegueren els que
—falsament— s’anomenaren autors urbans (Sergi Pàmies o Empar Moliner) enfront
dels denominats rurals.
Si Marrugat ha excel·lit en la seua anàlisi de la trajectòria narrativa dels escriptors
característics de la postmodernitat, de la cosmovisió del seu origen, dels préstecs
comuns, de la pervivència de la línia creada per Monzó, a la vegada que de les
discrepàncies i camins diversos, rebla el clau apuntant els grans temes i motius
que els són comuns, fins i tot en els autors que aparentment queden més al marge
de la postmodernitat.
El primer és el del tàndem civilització-barbàrie, que arreplega una idea ja
qüestionada al llarg de la mateixa modernitat. És la confiança en el progrés de
l’ésser humà cap a la civilització, indestriable de la idea d’un allunyament de la
barbàrie, la violència, de l’estat animal de l’home. Per oposició a la línia central
del pensament modern, la postmodernitat es caracteritzà per l’assumpció definitiva
de la idea que la civilització no havia conduit a l’abolició de la barbàrie sinó
que n’era la font. En la postmodernitat, el paradís perdut no pot ser la naturalesa
en un entorn mancat de tecnologia sinó el contrari: la ciutat civilitzada i plena de
cultura artificial. Moltes narracions de Monzó parteixen d’aquesta assumpció
de la realitat postmoderna com a clímax d’extrema culturització, no edènica, que
no respon a la imatge de progrés cap a la felicitat promesa. Tot per poder mostrar
que sota la civilització aparent s’hi amaga, indestriable, l’autèntica barbàrie. Porcel
s’especialitza en la representació de la barbàrie de la condició humana no només
en tant que sorgida de la civilització, sinó sobretot en tant que heretada dels
orígens animals de la condició humana mai no abandonats del tot. També els llibres
de Sànchez Piñol són plens de personatges que viuen immersos en les concepcions
generades per la dicotomia entre cultura i salvatgisme.
El segon té a veure amb L’espectacle-joc. Uf, Va dir ell! ja presenta, des del
títol, l’excés de temps lliure com un dels trets essencials de la societat. Jordi Puntí
narrarà més tard el canvi d’actitud entre el compromís social modern i les ganes
de diversió en el temps lliure augmentat de la classe obrera. Molts personatges de
Sergi Pàmies busquen desesperadament «la quotidiana depressió d’avorrir-se».
De manera més mordaç, Empar Moliner critica durament l’infantilisme dels espectadors
que regeixen el temps lliure d’una societat sense criteri ni capacitat
crítica.
El tercer és la mentida com a veritat. Una de les reaccions bàsiques de la narrativa
postmoderna davant de l’evolució d’aquesta idea de realitat falsa ha estat
la de manifestar la pròpia condició de ficció. Per això, un conte de ficció expressament
titulat «El dia de cada dia» narra la història d’un mentider compulsiu.
Vicenç Pagès i Màrius Serra recuperen literàriament la falsa notícia del colp
d’estat a la Unió Soviètica. Una de les vies més productives ha estat la que planteja
el recurs dels personatges que viuen com a veritat una mentida a mode de reflexió
sobre la construcció de la història i sobre els mecanismes de la memòria. És el cas
d’algunes novel·les de Jaume Cabré o de Jesús Moncada.
I per últim, mons-imatges-identitats. L’home també ha esdevingut incapaç
d’articular narrativament i coherent la seua experiència. Aquesta ha quedat reduïda a una successió inconnexa d’instants presents. És el que li ocorre al protagonista
de «Thomson, Braun, Corberó, Philishave», que acaba sense poder reconstruir
narrativament la seva experiència. Per exemple Vicenç Pagès dedica tot un
llibre de contes (En companyia de l’altre) explícitament a aquestes qüestions.
En definitiva Jordi Marrugat ha elaborat molt més que un sumari de la Narrativa
postmoderna de la postmodernitat. Aquest és un estudi exhaustiu —jo diria
que essencial— per entendre les interrelacions temàtiques i tècniques entre els autors d’aquest període i, en conseqüència, de la cosmogonia i el tipus de literatura
que acompanya la postmodernitat. Un treball imprescindible, doncs.
Article original d'Assumpció Bernal per a la revista Llengua i Literatura.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada