Passa al contingut principal

Curs 2018-2019: Lectures obligatòries.

I ara arribem a les qüestions més concretes, les que fan referència a aquesta assignatura i a aquest curs, 1r de Batxillerat que, com ja sabeu, és el primer d'ensenyament postobligatori.
Primer unes puntualitzacions sobre aquesta qüestió:
  • Com ja sabeu, l'ensenyament és obligatori fins que teniu 16 anys, si feu batxillerat és perquè voleu, ningú us hi obliga, bé, podeu rebre pressions per part dels pares, però sou vosaltres qui heu de decidir si voleu començar per aquest camí.
  • Amb tot, i de manera personal, crec que és molt important que el feu, no us tanca cap porta i us n'obre moltes. A moltes feines, una manera de triar els possibles aspirants és demanar si tenen aquesta formació feta. No perquè ho exigeixin explícitament, sinó perquè se suposa que una persona que ha estudiat batxillerat té una cultura general més àmplia, té més disciplina a l'hora de posar-se a treballar... Per aquest motiu crec que, fins si no el voleu fer, però sou d'aquells que no saben què fer, o sigui no teniu una vocació clara, és millor que el curseu que no pas que no. Personalment penso que si dubteu, que si no sabeu què fer, és millor que el feu.
  • I, per acabar, recordar-vos que el batxillerat és postobligatori però, una vegada apuntats, l'assistència és obligatòria.
I després d'aquestes reflexions, anem a les coses que es puntuaran i com. 
Primer hem de tenir clar què estudiarem i/o farem durant l'assignatura i quin valor tindrà cada cosa:
  •   Llegirem sis llibres que s'avaluaran de manera individual:
  1. Visions i Cants, Joan Maragall. Educaula. col. Educació 62. ISBN: 9788492672516. 
  2. Solitud, Caterina Albert “Víctor Català”. Educaula. Col. Educació 62. ISBN: 9788492672387. 
  3. El cor quiet, Josep Carner. Educaula. Col. Educació 62. ISBN: 9788415954439.
  4. Narracions, Salvador Espriu. Educaula. col. Educació 62. ISBN 97884151912541.
  5. Ball robat, Joan Oliver. Educaula. Col. Les Eines. ISBN: 9788415954309
  6. Feliçment, jo sóc una dona, Maria Aurèlia Capmany. Educaula. Educació 62. ISBN: 9788415954446.
          Recordeu que aquests llibres podeu comprar-los en versió paper a qualsevol llibreria; que podeu comprar-los de segona mà a qualsevol de les plataformes o botigues de segona mà que existeixen; que, han estat lectura obligatòria durant cursos passats, cosa que vol dir que alguns alumnes o exalumnes els poden tenir; que la majoria tenen altres edicions que són també correctes, per tant, si el teniu per casa, podeu dur aquell i no el que us he posat jo; que d'alguns podem trobar-ne versió en pdf a la xarxa: A Visions i Cants,  Solitud, El cor quiet, Feliçment, jo sóc una dona hi podeu accedir des d'aquí. També hi ha la  versió cinematogràfica de Solitud i la teatral de Ball robat, i que, de tots, n'hi ha uns cinc exemplars a la biblioteca del centre.

          Si voleu saber què hem d'aprendre mentre fem aquest curs, podeu acudir aquí. Fixeu-vos que no només hem d'haver llegit aquests llibres, sinó que pretenen que a partir d'ells aprenguem moltes més coses.

          A continuació us especificaré què estudiarem i com avaluarem l'assignatura:
          De cada lectura n'estudiarem el context, d'una banda hem de tenir clares les característiques dels gèneres a què pertanyen, de l'altra, hem de conèixer els moviments on van sorgir les obres i saber relacionar-los amb elles.   
          • Farem l'explicació dels llibres mentre els anem llegint. De les novel·les i la narrativa  (Solitud, Narracions i Feliçment, jo soc una dona) perioditzarem la lectura i en llegirem fragments a classe; de l'obra de teatre, bé en veurem una representació o bé les llegirem teatralitzadament a classe (Ball robat) i dels poemaris, anirem llegint els poemes a classe. (Visions i cants El cor quiet).
          • Els llibres estan disposats en ordre cronològic i, d'aquesta manera, ens queden els dos poemaris com a lectura del segon trimestre, el que farem serà canviar l'ordre de Vent d'aram i Ball robat, i així anirem intercalant gèneres.
          • Cada lectura serà avaluada amb un examen l'estructura del qual dependrà de cada obra i que s'explicarà abans de fer-lo en una entrada del blog.

          Com que tenim quatre classes a la setmana, segurament, ens sobrarà temps, acabarem el temari abans d'acabar el curs, això implicarà que puguem llegir altres coses i d'una manera més individualitzada.

          Pel que fa a les normes d'actuació a la classe, vull puntualitzar:
          1. Obligatòriament, i si no s'explicita el contrari, heu de dur el llibre de lectura, n'hi ha d'haver un exemplar per cada dues persones com a mínim.
          2. No és necessari que dugueu una llibreta específica per a la matèria, els apunts i els exercicis són vostres, vosaltres els heu de gestionar, perquè ja sou grans i la manera com ho feu és o ha de ser personal. No controlaré si heu fet o no els deures i tampoc demanaré dossier, però sí que heu d'estar atents quan corregiu i sí que heu de lliurar aquelles feines que es marquin com a obligatòries. Podeu utilitzar fulls de reutilització, de fet jo ho prefereixo, sóc una neuròtica de l'estalvi de paper i aquesta és la meva manera de fer-ho aquíi en duc sempretambé en podeu utilitzar de vostres. Prefereixo els fulls blancs que els quadriculats, perquè llegeixo i entenc molt millor les lletres en fulls blancs.  
          3. No trobo malament que algú mastegui xiclet sempre que no faci globus o similars i que quan hagi de parlar se'l tregui de la boca.
          4. Pel que fa als mòbils, si no els dueu en silenci i us sonen o veig que els esteu utilitzant sense el meu permís, me'ls quedaré i els haureu de recuperar tal i com està estipulat al centre. Si us dono permís explícit per emprar-los, llavors no hi ha cap problema.    
          D'exàmens en farem dos cada avaluació i pel que fa a les normes d'actuació , vull puntualitzar:
          1. Que els fulls reutilitzats també els que duc als exàmens per si heu d'escriure alguna cosa.
          2. Que abans de cada prova faig una entrada al blog on explico quina estructura tindrà i una classe abans es poden preguntar coses que no han quedat prou clares.  
          3. Que els exàmens els farem amb les bosses a una cantonada de la classe i amb els mòbils guardats, que si en traieu un, mentre els estigueu fent, la nota passarà a zero.
          4. Que la tipologia de les preguntes serà variada: alternaré les de redacció breu, amb les de resposta múltiple i amb les de resposta extensa.    
          5. Que les faltes us baixaran puntuació, una dècima per falta sense límit, tal i com es fa a l'examen de selectivitat.  
          Jo diria que no m'he deixat res del que volia dir-vos. Ara ja estem preparats per entrar en matèria.
              

          Comentaris

          Entrades populars d'aquest blog

          Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

          Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e

          Com fem un comentari de text.

          Un text literari es pot comentar de moltes i variades maneres. Aquí en trobareu un model que no és l'únic, però que és força complet.   Abans de posar-se a comentar un text: Òbviament, l'hem de llegir en profunditat, hem de solucionar tots els problemes lèxics amb què ens trobem i marcar d'alguna manera aquelles paraules o expressions que ens han cridat l'atenció. És recomanable que es numerin les línies o els versos, per poder-s'hi referir amb més facilitat. També ens hem de documentar sobre ell: qui el va escriure, quan, si té relació amb moviments literaris o amb textos d'altres o del mateix autor, si es basa en textos anteriors... Hem de tenir clar que l'objectiu del comentari és fixar amb precisió  allò  que diu el text, la seva temàtica, les seves idees... i  com  ho diu, la sintaxi, el lèxic, les figures retòriques... També hem de saber que allò que no podem fer és: expressar unes quantes idees sobre la forma i el contingut, sense cap finali

          Aigúes Encantades de Puig i Ferrater (3) Preguntes que han sortit als exàmens de selectivitat.

          Aquí us he recollit les diverses preguntes que de Selectivitat s'han fet els últims anys sobre l'obra que acabem de llegir: Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, planteja un conflicte ideològic a partir d’una situació concreta. Expliqueu, en primer lloc, quines causes provoquen el conflicte i com es resol; després, digueu quins valors s’hi enfronten i quins personatges encarnen aquests valors (tingueu en compte conceptes com regeneracionisme i vitalisme). [3 punts] El conflicte i la polarització ideològics plantejats a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, s’encarnen en diversos personatges. Identifiqueu la font del conflicte i descriviu la posició ideològica i vital dels personatges principals. Relacioneu els valors en conflicte amb les idees del Modernisme. [3 punts] Descriviu el personatge de Vergés a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter. Tingueu en compte, sobretot, la seva relació amb Cecília i l’actitud que adopta davant el conflicte que l’obr