Passa al contingut principal

Ma Aurèlia Capmany, "Feliçment soc una dona" (2) Contextualització.

Contextualització, l'autora:
El 1966 la Maria Aurèlia Capmany publicà l’assaig "La dona a Catalunya: consciència i situació", per encàrrec dels editors de la col·lecció "Llibres a l’abast" d’Edicions 62, Max Cahner i Josep Benet. 
Un llibre d’assaig escrit el 1966 en català sobre la dona catalana, escrit per una dona i encarregat per uns editors necessàriament volia dir que alguna cosa estava canviant en aquella societat catalana dels anys 60 i 70: "Alguna cosa ha canviat, no sols en la realitat del nostre medi ambient, sinó a nivell internacional, perquè una editorial donés via franca a un tema, que havia estat silenciat des de feia molts anys. (Capmany, 1978: 7)". 
Dos anys més tard, Maria Aurèlia Capmany va escriure "La dona catalana" i, tot seguit, el 1969 escriu la novel·la "Feliçment, jo sóc una dona", que és la que nosaltres llegim i estudiem.

En aquesta obra abocà tots els coneixements adquirits sobre la dona i la transformació de la seva identitat dins una societat d’homes que, com ella ens explicarà, estaven poc avesats als canvis. 
Per tant, aquesta novel·la representa un punt d’inflexió en la seva trajectòria novel·lística i ens permet observar uns personatges que transiten al voltant de la protagonista, Carola Milà, en una societat regida per unes normes concretes i conegudes. 
Carola Milà no és un personatge combatiu, no denuncia, no lluita, no jutja, no té discurs, senzilament intenta, tothora, adaptar-se a les normes, i som nosaltres, els lectors, els que hem de reflexionar constantment sobre el paper de la dona, la seva identitat i la importància dels referents per a la seva construcció. 
Així doncs, mentre Carola Milà construeix la seva identitat a partir dels referents que apareixen al llarg de la seva vida, nosaltres, lectors crítics, hem d'adonar-nos en quines condicions vivien les dones durant aquellls anys. 
També hem de resoldre la veritat de l'afirmació que trobem al títol: per què Carola Milà és feliç de ser una dona? 
Tenim doncs una triple conjunció: Capmany, novel·la i feminisme. 

  • Capmany és coneguda i reconeguda per una extensa obra: assaigs,  obres teatrals, novel·les, guions per a la ràdio i la televisió, traduccions d’obres italianes i franceses i per ser una figura pública amb un clar compromís polític. Capmany afirma que el que ella ha perseguit sempre és explicar la vida de la seva vida. I, com a persona polifac+etica 2que era, costa molt reduir-la a pocs aspectes.
  • Novel·la: a la seva obra de ficció hi conflueixen el seu pensament i el compromís amb el seu món, mostra la seva veu més íntima i més interior, passeja entre personatges i espais dotats, normalment, d’un cert lirisme, i que moltes vegades són éssers en construcció —generalment dones—, de vegades impotents, de vegades victoriosos, davant la realitat a la qual s’enfronten; sempre inclouen una reflexió crítica que hi plana interpel·la sempre el lector. Van ser diverses les formes narratives que va assajar, des de la novel·la de caire més psicològic a la novel·la d’intriga, passant per la novel·la històrica o, fins i tot, picaresca. També va explorar diversos punts de vista narratius, per tant podem dir que:
    • és una escriptora curiosa, per a qui escriure és conèixer i saber, i, en definitiva, existir, a través de la paraula; 
    • que es qüestiona el fet literari i 
    • que investiga constantment noves formes i possibilitats. 
    • Les seves influències literàries van ser múltiples i diverses, fruit de la seva voracitat com a lectora. Podem citar, entre altres fonts, l’empremta de l’existencialisme d’entreguerres, el realisme italià, i autors com Woolf o Hammett.
  • Feminisme: El conjunt analitzat ens permet observar, a partir de la transformació constant de Carola Milà i el rerefons social, les teories feministes de Maria Aurèlia Capmany. També ens descobreix que, tot i ser deutora d’una època, apunta les claus que la lliguen al nostre present ajudant-nos a entendre les noves teories feministes. L’anàlisi de la novel·la evidenciarà la importància que, per a Ma Aurèlia, tenien els referents per  a la construcció de la identitat femenina, una identitat que es mostrarà múltiple i diversa en contraposició a la categoria "dona" de l'època i que apuntarà directament cap a les teories feministes actuals. A més veurem com s’utilitza el nom i el cos de la protagonista principal de la novel·la per construir cada nova identitat i, per aconseguir canvis en els diversos estatus socials.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e...

Vicent Andrés Estellés (poemes)

1 m'he estimat molt la vida, no com a plenitud, cosa total, sinó, posem per cas, com m'agrada la taula, ara un pessic d'aquesta salsa, oh, i aquest ravanet, aquell all tendre, què dieu d'aquest lluç, és sorprenent el fet d'una cirera. m'agrada així la vida, aquest got d'aigua, una jove que passa pel carrer aquest verd                aquest pètal                                 allò una parella que s'agafa les mans i es mira als ulls, i tot amb el seu nom petit sempre en minúscula, com aquest passarell,                               aquell melic, com la primera dent d'un infant....

Discurs llegit a Sitges en la tercera Festa Modernista

Per iniciar la tercera festa modernista, Rusiñol llegí un discurs que ha quedat com la síntesi del corrent esteticista del moviment, aquí el teniu transcrit: "És la tercera vegada que el Cau Ferrat es reuneix a prop del mar; la tercera vegada que, fugint del soroll de la ciutat, venim a somniar al peu d'aquest platja hermosa, a sentir-nos bressar al compàs de les onades, a prendre aigües de poesia malalts que estem del mal de prosa que avui corre en la nostra terra. Venim aquí fugint de la ciutat, per trobar-nos tots junts i junts cantar lo que ens surti del fons del sentiment, per treure'ns el fred que corre per les venes de tothom, aixoplugant-nos sota la bandera de l'art; per banyar-nos i embriagar-nos de sol, de sol i llum que ens assequi per un moment la tristesa de la boira. Venim perquè necessitem espolsar-nos de sobre tanta farsa egoista, tanta sensatesa fingida, tanta farda de sentit comú, tanta serietat forçada o riure estúpid com ha imposa...