Passa al contingut principal

Ma Aurèlia Capmany, "Feliçment jo soc una dona" (3) Contextualització, l'època.

El 1969 Ma Aurèlia Capmany publica "Feliçment soc una dona" però quin era el context social i literari d'aquest any? Aquí ho trobareu.

Al llarg dels anys seixanta, la dissidència dins l'Espanya franquista creixia mentre el govern oscil·lava entre un cert nivell de tolerància i la repressió completa. 
Paral·lelament als grups subversius tradicionals - comunistes, anarquistes... - en sorgien d'altres des de cercles catòlics, per exemple, més dificílment etiquetables.
A més, de l'estigma de ser detingut, s'havia passat a l'orgull, perquè demostrava que defensaves la llibertat que la dictadura negava. Així s'entén que la policia armada digués coses tipus: "si els colpegem, llueixen les seves ferides en combat davant dels seus companys; si els detenim, es converteixen en màrtirs i els professors els aproven sense que hagin de demostrar res."
D'altra banda la dictadura volia que li permetessin entrar a la Comunitat Econòmica europea, i, a vegades es veia obligada a mostrar una cara més amable.

Drets laborals i societat
Pel que fa als drets laborals, la llei dels convenis col·lectius de 1958 establí que hi havia d'haver una negociació entre empresaris i treballadors a fi de poder resoldre els conflictes que els sorgien.

I pel que fa a la societat: havia arribat la de consum. Electrodomèstics, com la televisió o la rentadora, vehicles com el 600... arriben als treballadors mitjanaçant les compres a terminis. això provoca una transformació social més profunda del que es podia imaginar.

Els fets del Palau de la Música
El 19 de maig de 1960, durant l'homentage del centenari del naixement de Joan Maragall, que va organitzar l'Orfeó català i on assitiren ministres de Franco, s'havia d'interpretar el "Cant de la senyera". Tres dies abans, el governador civil, Felipe Acedo Colunga, ho va prohibir i, durant l'acte, Josep Espar i Ticó la va començar a cantar. altres cantaires el van seguir i la policia va colpejar-los.  Hi va haver detencions (Jaume Casajoana, Jordi Pujol...) i consells de guerra contra els detinguts.


El IV congrés del Moviment europeu internacional
En aquest congrés, s'hi van reunir 118 opositors del règim franquista, cosa que provocà la declaració de l'estat d'excepció a Espanya, que el govern va aprofitar per controlar les vagues, ETA i les rebel·lions estudiantils.


La nova cançó
el 1959 es publica l'article que es considerarà fundacional del moviment. Maurici Serrahima el va titular "Ens calen cançons d'ara" i aparegué a la revista "Germinàbit" el precedent de "Serra d'or". En ell demanava que, com a tota cultura normal, la catalana havia de tenir el seu vessant musical popular.
Ja en aquella època havien aparegut alguns èxits interanacionals cantats en català per  les germanes Serrano i Josep Guardiola. Després vindrien els "Setze jutges"(1961) que fundaren Josep Ma Espinàs, Remei Margarit i Miquel Porter i Moix, el 19 de desembre actuaren al Centre d'Influència Catòlica Femenina on sorgeix el terme "Nova Cançó". El 1967, dels tres inicials, ja havien arribat a setze membres, entre els quals hi havia Lluís Llach, Francesc Pi de la Serra, Guillermina Motta, Joan Manuel Serrat i Ma del Mar Bonet.


La caputxinada:
El 9 de març del 1966 al convent dels caputxins de Sarrià, s'hi reuniren més de 500 persones que van redactar i aprovar el manifest "Per una universitat democràtica" i constituïren el SDEUB (Sindicat Democràtic d'Estudiants de la Universitat de Barcelona), entre d'altres intel·lectuals, Espriu, Joan Oliver, Antoni Tàpies, hi havia Ma Aurèlia Capmany. 










Font: viquipèdia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e...

Vicent Andrés Estellés (poemes)

1 m'he estimat molt la vida, no com a plenitud, cosa total, sinó, posem per cas, com m'agrada la taula, ara un pessic d'aquesta salsa, oh, i aquest ravanet, aquell all tendre, què dieu d'aquest lluç, és sorprenent el fet d'una cirera. m'agrada així la vida, aquest got d'aigua, una jove que passa pel carrer aquest verd                aquest pètal                                 allò una parella que s'agafa les mans i es mira als ulls, i tot amb el seu nom petit sempre en minúscula, com aquest passarell,                               aquell melic, com la primera dent d'un infant....

Discurs llegit a Sitges en la tercera Festa Modernista

Per iniciar la tercera festa modernista, Rusiñol llegí un discurs que ha quedat com la síntesi del corrent esteticista del moviment, aquí el teniu transcrit: "És la tercera vegada que el Cau Ferrat es reuneix a prop del mar; la tercera vegada que, fugint del soroll de la ciutat, venim a somniar al peu d'aquest platja hermosa, a sentir-nos bressar al compàs de les onades, a prendre aigües de poesia malalts que estem del mal de prosa que avui corre en la nostra terra. Venim aquí fugint de la ciutat, per trobar-nos tots junts i junts cantar lo que ens surti del fons del sentiment, per treure'ns el fred que corre per les venes de tothom, aixoplugant-nos sota la bandera de l'art; per banyar-nos i embriagar-nos de sol, de sol i llum que ens assequi per un moment la tristesa de la boira. Venim perquè necessitem espolsar-nos de sobre tanta farsa egoista, tanta sensatesa fingida, tanta farda de sentit comú, tanta serietat forçada o riure estúpid com ha imposa...