Passa al contingut principal

No escriguis!

Ovidi
A la gent que els agraden les lletres i disposen de lleure els pot succeir que decideixin escriure. Aquesta activitat, que va ser cosa molt habitual d’ençà que a les societats del món diguem-ne civilitzat la gent va començar de saber llegir i escriure, no està a l’abast de tothom si es pensa en termes artístics, estètics o de qualitat literària. Què pugui significar la qualitat literària és afer ben discutit d’ençà que la crítica va perdre la batalla de les canonitzacions i va començar a postular, per fer tothom content, que, fet i fet, no hi havia raons per assegurar que Shakespeare fos més gran que Serafí Pitarra: sembla una broma, però hi ha persones, acadèmics i tot, que ho sostenen.

Aquesta és una opinió relativament moderna. Fins ben entrat el segle XIX, i no parlem dels segles clàssics, escriure era una feina sotmesa a unes lleis de composició molt estrictes, fixades per les poètiques, les preceptives literàries i la retòrica. Fins a aquell moment s’escrivia bona i mala literatura, i la dolenta tenia més lectors que la bona, com ara; pensem que Paul de Kock, que ja ningú no llegeix, va fer-se immensament popular i ric mentre Flaubert, contemporani seu, va haver de sobreviure gràcies a una renda mínima de l’estat francès. Això sí: un cop havien passat uns quants decennis, molts en uns quants casos, les coses se situaven al lloc que escau. Avui, posar-se a escriure pot convertir-se en una irresponsabilitat tan gran com innocent. A Catalunya, per exemple, on a causa de la tradició dels Jocs Florals fa més de cent anys que tothom es veu amb cor de fer versos, ha acabat passant el mateix en el terreny de la novel·la, i en surten unes quantes de bones, però moltes d’escassa patent. És així, i no s’hi pot fer res, ateses les circumstàncies i el màrqueting dels nostres dies: no podem fer res més que esperar cinquanta o cent anys. 

A l’extrem oposat, hi ha hagut grans autors en la història de la literatura que volien escriure però els pares dels quals els ho prohibien al·legant que és una activitat poc lucrativa. Va ser el cas de Kafka, que per escriure va haver de fer servir les nits, d’amagat d’un pare comerciant que veia aquella feina amb els ulls fora de les conques. A l’altre extrem de la nostra història literària, a Ovidi son pare tampoc no li deixava escriure versos. El poeta, noi, va replicar que el que li passava era que fins i tot quan parlava feia versos. Un dia que el progenitor va començar a estovar-lo perquè el va pescar escrivint-ne, el nen va respondre: “Parce mihi; nunquam versificabo, pater!” [“Deixa’m! Mai més no faré versos, pare!”] La gràcia del fet és que va construir, amb aquestes paraules, un pentàmetre iàmbic quasi perfecte. I després va parlar i va escriure en vers, tan content, tota la vida.✒

Jordi Jovet per al diari Ara

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e

Com fem un comentari de text.

Un text literari es pot comentar de moltes i variades maneres. Aquí en trobareu un model que no és l'únic, però que és força complet.   Abans de posar-se a comentar un text: Òbviament, l'hem de llegir en profunditat, hem de solucionar tots els problemes lèxics amb què ens trobem i marcar d'alguna manera aquelles paraules o expressions que ens han cridat l'atenció. És recomanable que es numerin les línies o els versos, per poder-s'hi referir amb més facilitat. També ens hem de documentar sobre ell: qui el va escriure, quan, si té relació amb moviments literaris o amb textos d'altres o del mateix autor, si es basa en textos anteriors... Hem de tenir clar que l'objectiu del comentari és fixar amb precisió  allò  que diu el text, la seva temàtica, les seves idees... i  com  ho diu, la sintaxi, el lèxic, les figures retòriques... També hem de saber que allò que no podem fer és: expressar unes quantes idees sobre la forma i el contingut, sense cap finali

Aigúes Encantades de Puig i Ferrater (3) Preguntes que han sortit als exàmens de selectivitat.

Aquí us he recollit les diverses preguntes que de Selectivitat s'han fet els últims anys sobre l'obra que acabem de llegir: Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, planteja un conflicte ideològic a partir d’una situació concreta. Expliqueu, en primer lloc, quines causes provoquen el conflicte i com es resol; després, digueu quins valors s’hi enfronten i quins personatges encarnen aquests valors (tingueu en compte conceptes com regeneracionisme i vitalisme). [3 punts] El conflicte i la polarització ideològics plantejats a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, s’encarnen en diversos personatges. Identifiqueu la font del conflicte i descriviu la posició ideològica i vital dels personatges principals. Relacioneu els valors en conflicte amb les idees del Modernisme. [3 punts] Descriviu el personatge de Vergés a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter. Tingueu en compte, sobretot, la seva relació amb Cecília i l’actitud que adopta davant el conflicte que l’obr