Passa al contingut principal

Entre la terra i la sang

La producció contística de Víctor Català arrenca el 1902 amb ‘Drames rurals’ i acaba el 1951 amb ‘Jubileu’. Quines en són les constants temàtiques i estilístiques?  

Al llarg de la seva quasi centenària vida, Víctor Català va publicar set llibres de contes: Drames rurals (1902), Ombrívoles (1904), Caires vius (1907), La  mare Balena (1920), Contrallums (1930), Vida mòlta (1950) i Jubileu (1951). Per la seva representativitat –és considerat un dels estendards del Modernisme– i per la seva rellevància històrica dins l’evolució de la literatura catalana, el títol més destacat és Drames rurals. Està format per dotze narracions que, llevat d’una, transcorren en escenaris del món de la ruralia, i que estan protagonitzats per personatges molt primaris, els quals viuen atrapats per les dinàmi- ques més elementals –els instints, les passions viscerals, els impulsos– de la seva humanitat primitiva. 

La de “ruralisme” és una etiqueta que encara avui pot fer enrere un cert tipus de lector infectat de modernors, però no crec que valgui la pena esmerçar gaire esforços a desmuntar prejudicis sense fonament i més vells que l’anar a peu. Principalment, Víctor Català va escriure sobre la realitat en què vivia i que millor coneixia. En altres paraules, va fer el mateix que la majoria de grans escriptors de la història. Oi que no dubtaríem a tractar d’imbècil a qui es negués a llegir Faulkner perquè el troba massa rural? Doncs que no se’n parli més. 

Tot i que, entre la setantena llarga de narracions breus que va escriure, en trobem també d’ambient urbà (L’explosió), de tons humorístics (L’amoreta d’en Piu, Un pas de comèdia) i, fins i tot, de naturalesa poètica i classicitzant (Faula serena, Dionisos), són els “drames rurals” –sobretot els onze que formen el llibre homònim– els que han resistit millor el pas del temps, aquells en què l’autora exhibeix d’una manera més lliure i contundent la seva potència literària. Aquesta potència es fa especialment palesa en les descripcions, d’una vivor precisa i bategant. Un bon exemple és la descripció de l’estol de captaires que surt a Idil·li xorc: “Pellofes humanes espremudes [...], malmirades pels fills gasius, escarnides pel proïsme indiferent, arrambades per tothom fora de dret, com brossa inútil de la vida”. Dediquem uns segons a recuperar l’alè.

A partir d’arguments senzills, que es desenvolupen linealment i que culminen en cops d’efecte d’una violència despietada, Víctor Català conta les històries d’uns homes i unes dones sovint marginals i quasi bestialitzats, que es relacionen conflictivament, que no s’han emancipat de l’entorn natural en què habiten i que estan condemnats a acabar esclafats per algun tipus de fatalitat. La inclemència amb què l’autora resol el destí dels seus personatges més indefensos –la vella víctima d’una embòlia, els captaires escarnits i apedregats– de vegades resulta efectista i melodramàtica, però això no li treu gens de força.

Al Prec, entre irònic i programàtic, amb què s’obre el volum de Drames rurals, l’autora avisa que el llibre no està fet perquè el llegeixi cap “damisel·la ciutadana”, sinó que va destinat “a altres mans més coratjoses i per a gustos més rúfols”. Encara fa curt, tenint en compte l’inacabable enfilall  de  violències –maltractaments, assassinats, insults i humiliacions– que satura la majoria dels relats. La prosa amb què estan escrits, d’una sonoritat rotunda i d’una agressivitat plàstica molt pronunciada, expressa a la perfecció la natu- ralesa feréstega del món que s’hi retrata i dels personatges que el poblen. És una prosa vibrant i rica i també llotosa, que desprèn aquella espessa vitalitat turbulenta dels bassals bruts i plens de vida. 

Més enllà d’etiquetes i preferències personals, és evident que, en els seus millors relats El Met de les Conques, Parricidi o El calvari d’en Mitus, quasi un precedent de l’existencialisme–, Víctor Català demostra ser una autora de gran categoria.
 
Pere Antoni Pons per al diari Ara




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e...

Vicent Andrés Estellés (poemes)

1 m'he estimat molt la vida, no com a plenitud, cosa total, sinó, posem per cas, com m'agrada la taula, ara un pessic d'aquesta salsa, oh, i aquest ravanet, aquell all tendre, què dieu d'aquest lluç, és sorprenent el fet d'una cirera. m'agrada així la vida, aquest got d'aigua, una jove que passa pel carrer aquest verd                aquest pètal                                 allò una parella que s'agafa les mans i es mira als ulls, i tot amb el seu nom petit sempre en minúscula, com aquest passarell,                               aquell melic, com la primera dent d'un infant....

Discurs llegit a Sitges en la tercera Festa Modernista

Per iniciar la tercera festa modernista, Rusiñol llegí un discurs que ha quedat com la síntesi del corrent esteticista del moviment, aquí el teniu transcrit: "És la tercera vegada que el Cau Ferrat es reuneix a prop del mar; la tercera vegada que, fugint del soroll de la ciutat, venim a somniar al peu d'aquest platja hermosa, a sentir-nos bressar al compàs de les onades, a prendre aigües de poesia malalts que estem del mal de prosa que avui corre en la nostra terra. Venim aquí fugint de la ciutat, per trobar-nos tots junts i junts cantar lo que ens surti del fons del sentiment, per treure'ns el fred que corre per les venes de tothom, aixoplugant-nos sota la bandera de l'art; per banyar-nos i embriagar-nos de sol, de sol i llum que ens assequi per un moment la tristesa de la boira. Venim perquè necessitem espolsar-nos de sobre tanta farsa egoista, tanta sensatesa fingida, tanta farda de sentit comú, tanta serietat forçada o riure estúpid com ha imposa...