
Les avantguardes són l’expressió més genuïna, per una part, de la nova societat industrial i, per l’altra, de la crisi del racionalisme i, més exactament, de la filosofia de progrés pròpia del segle XX. Així, des de les primeres manifestacions, incorporaren a la creació literària alguns dels ingredients més significatius de la civilització moderna: el maquinisme, la velocitat, el risc, etc. I, al mateix temps, propugnaren un vitalisme de tipus irracionalista que va obrir noves zones d’investigació: l’atzar, l’absurd, el somni i la bogeria. Amb la suma d’aquests ingredients i d’aquest vitalisme, les avantguardes articularen una nova teoria de l’Art, en nom de la modernitat, defensaren la destrucció del passat i la recerca de formes noves que en el camp estricte de la literatura, va assumir dues grans tradicions: 1) la visual, que arranca dels temps alexandrins i que va assolir alguns dels seus moments més brillants en ple barroc; 2)la simbolista, que ja s’havia insinuat en el romanticisme anglès (Blake) i que, a través de Rimbaud i de Mallarmé, fou fixada de manera definitiva en els darrers decennis del XIX. Barcelona, gràcies a les seues intenses relacions de tipus econòmic i cultural amb París i, subsidiàriament amb Milà i Florència, va intervenir molt aviat en el doble moviment; de fet, alguns dels pintors i poetes modernistes, com Picasso o Nogueras Oller van iniciar, com una més de les seues recerques, les que, per evolució o transformació, havien de desembocar a partir d’un moment determinat en les pròpiament d’avantguarda. Ara, mentre els pintors van passar de forma fluïda de les unes a les altres, els poetes, sense autèntics recursos creadors, no van resistir la pressió noucentista i, ala pràctica, emmudiren o quedaren desconcertats. D’aquí, que en produir-se cap a l’any 16, la subversió cubofuturista, més que desenvolupar una tradició autòctona, van haver d’importar les realitzades a França o a Itàlia. En síntesi, hem de dir que les actituds (més que moviments estètics en tant que es projectaren en formes ètiques i morals) cubistes, constructivistes, dadaistes i surrealistes -avantguardistes- foren les encarregades de posar en evidència la crisi total dels esquemes culturals burgesos. Els mètodes emprats foren diversos i, amb el temps, s’anaren completant. Però, tots aquests grups avantguardistes –terroristes, segons la terminologia de Paulhan- coincidiren en la violació de la realitat a través de la destrucció de l’harmonia de colors, formes, melodies, imatges, llenguatge, etc..., i en la recerca constant de noves formes d’expressió. Encara que els “ismes” d’avantguarda van ser més nombrosos, els que més transcendència han tingut són: el futurisme, el dadaisme, el cubisme i el surrealisme.
El futurisme
Encara que va ser
creat a París el 1909 per l’escriptor Filippo TommasoMarinetti, va ser a Itàlia
i a Rússia on va assolir el seu màxim desenvolupament. Alcontrari que els
cubistes que només pretenien una renovació estètica, els futuristes sí que
tenien una voluntat clara d’influir sobre la societat. La seua idea principal
és el rebuig de tota la tradició occidental. La nova cultura que proposaven
s’havia de basar en la tecnologia (maquinisme), i en la lluita i el combat (la
qual cosa els duria a exaltar la Primera Gran Guerra). La renovació de la literatura
havia de tenir com a base les paraules en llibertat que implicarien una reforma
dràstica de les tècniques d’escriptura: destrucció de la sintaxi, i utilització
anticonvencional de les majúscules, la puntuació, els signes gràfics i els
espais en blanc, amb una clara tendència adestruir l’harmonia tipogràfica
tradicional. També introduïren en els seus textos el lèxic específic de la
ciència i la tecnologia, al mateix temps que acabaren amb els sentimentalismes
procedents del romanticisme. Però, Marinetti va descobrir el terme futurista en
una ressenya que d’un text d’Alomar, va publicar la revista “Mercure de
France”.En terres catalanes, el terme futurisme pot tenir, com a mínim, tres
sentits. El1904, Gabriel Alomar, en plena descoberta de l’idealisme alemany,
inventà per definir les aspiracions “regeneracionistes”, o “modernistes”, el
terme futurisme. Segons Alomar, “el futurisme no és un sistema ocasional o una
escala de moment, pròpia de les decadències o de les transicions, no: és tota
una selecció humana, que va renovant a través dels segles les pròpies creences
i els propis ideals, imbuint-los sobre el món en un apostolat etern”, és a dir,
els futuristes no són sinó, romànticament, els “hiperestètics, posseïts,
inspirats”. “Llur obra comença per una gran negació, i d’entre mig d’aqueix
pessimisme absolut, sobre les runes de l’actual, entreveuen, informulada i
amorfa, però segura i esplendent, la realitat futura”. Aquesta concepció de
futurisme va tindre una relativa difusió a principis de segle. Però qui realment
agafa el sentit futurista de les avantguardes és, sens dubte, Marinetti, com ja
hem explicat abans. En conjunt, el
futurisme, entés en el sentit de Marinetti, s’inicia l’any 16, va conéixer els
seus moments més brillants entre el 18 i el 21 i, per la mort o la ràpida evolució
dels seus líders, desaparegué entre el 22 i el 25. Amb tot, algunes de les seues
propostes, molt desprogramatitzades, persistiren, primer a través del model fixat
per Savat-Papasseit, i segon, per les activitats del “Ateneíllo”, com la tertúlia
de Barradas.
El dadaisme
El moviment
Dada va ser fundat a Zurich l’any 1916 per alguns intel·lectuals europeus que
s’havien refugiat a Suïssa a causa de la guerra. Entre ells estava el romanés
Tristan Tzara, que va esdevenir el màxim impulsor del moviment. El Dada
significa una actitud de rebuig tant de l’ordre establert com de totes les
possibles alternatives. L’actitud dadaista és, per tant, una denúncia de la
inutilitat, no sols de l’art i la literatura tradicionals, sinó també de tots
els “ismes” que havien sorgit des de principis de segle. Per a Tzara i els seus
seguidors Dada no és un corrent literari o artístic sinó una forma de viure
intensament. No hi ha cap regla ni estil que els puga identificar ja que “dada
canvia i es multiplica constantment”. Algunes característiques d’aquesta “intensa
forma de viure” podrien ser el passotisme, el nihilisme i el refús de la
lògica, així com la burla corrosiva i escarnidora unida a l’exhibicionisme
irreverent i la provocació: “Dada no vol res, no demana res. Només es mou i
gesticula perquè el públic diga: nosaltres no entenem res, res, res”, dirà
Francis Picabia. Les aportacions més importants de Dada van ser el
desenvolupament del collage cubista, amb la incorporació de materials
industrials presentats fora del seu context utilitari, i també la creació de
l’escriptura automàtica, en la qual després aprofundiren els surrealistes. En
resum, hem de dir que el nom d’aquest moviment parteix de l’onomatopeia infantil
“da-da” i va suposar una rebel·lió contra l’art burgés. És un moviment anarquitzant
enfront del racionalisme dominant i precedent del superrealisme.
El
cubisme
En un primer
moment naix com a grup pictòric a París l’any 1907. És el primer moviment que
qüestiona la representació de la realitat temporal i ho fa seguint els mètodes
de la ciència; d’aquí, l’ús de les formes geomètriques (plàstica) per a la representació
dels objectes, els quals havien de ser reconstruïts mentalment per l’espectador
que els veu com si els contemplés des de diversos angles alhora. L’emoció,
doncs, radica en la disposició dels elements i no en els elements per ells mateixos.En
l’àmbit literari el cubisme va introduir el cal·ligrama, el collage i els jocs tipogràfics.
Els cubistes més coneguts van ser els pintors Georges Braque i Picasso, i
l’escriptor Guillaume Apollinaire.
El surrealisme
Va nàixer a
França a principis dels anys 20 com a una derivació del moviment Dada. André
Bréton, el seu màxim ideòleg, va publicar el 1924 el primer manifest surrealista.
Aquest moviment és la revolució literària més important des del Renaixement. Els
surrealistes estan molt influïts pels estudis psicològics de S. Freud i pels
autors com C. Marx, i creuen que l’esperit humà no està en la part conscient de
la nostra ment, que està condicionada per la raó, la lògica i tota una sèrie de
tabús i complexos que tenen un origen social. Cal anar a buscar l’autèntic
esperit de l’home en el subconscient, que només es manifesta lliurement a
través dels somnis o dels estats que com la hipnosi o la drogoaddicció
desinhibeixen la ment dels condicionaments socials i morals introduïts per la
raó. La tècnica més adequada és “l’escriptura automàtica”, que consisteix a reproduir
ràpidament els impulsos espontanis de la nostra ment sense sotmetre’ls a cap
intervenció selectiva o ordenadora de caràcter racional. Els textos
surrealistes, autèntiques al·lucinacions, poques vegades es poden entendre
racionalment i només pretenen estimular la fantasia i la imaginació del lector.
El seu propòsit va més enllà de crear el caos intel·lectual; vol crear una
crisi de consciència i d’aquí que el moviment es va comprometre políticament.
Amb tot, l’aportació del surrealisme forma part primordial de l’estètica del
segle XX.
Totes les
mostres d’avantguardisme literari que s’han produït a Catalunya al llarg del
segle XX no ofereixen un panorama coherent i ben estructurat. A diferència de
les arts plàstiques i de l’arquitectura, les avantguardes literàries han tingut
una història plena de frustracions i alts i baixos. Hom pot dir, en línies
generals, que l’avantguardisme literari català no ha arribat mai a
sistematitzar-se: no hi ha hagut, de fet, figures assenyalades ni una producció
abundant i coherent, sinó sempre mostres esporàdiques, intermitents, intents
tan arriscats com efímers, i, sobretot, no hi ha hagut en cap moment una
veritable continuïtat que ens permeta parlar de tota una trajectòria homogènia
i seguida d’escoles avantguardistes. Mentre les avantguardes catalanes
avançaven amb un ritme sincopat i a contracorrent, al seu costat i
simultàniament es desenvolupa una evolució literària de formes i continguts molt
diferents dels avantguardistes i que era, pròpiament, l’única línia clara i ben
enfilada de la història de l’estilística literària catalana del segle XX. Mentre
l’estètica noucentista avançava amb un programa teòric i unes realitzacions
pràctiques poc o molt cristal·litzades i enllaçades harmònicament amb el
context cultural de la societat burgesa catalana del moment, l’avantguardisme només
va anar oferint esporàdiques mostres de subversió d’aquell ordre; i aquestes mostres
eren més l’expressió de voluntats personals i d’influències exteriors mal dirigides
que no la conclusió de cap escola literària de llarga tradició. L’avantguardisme
català no va tenir cap altra significació que l’intent d’una transgressió
violenta, típicament anàrquica, contra l’avanç implacable i segur d’una estètica
literària tal vegada passada de moda, decadentista o formalista, però molt arrelada
en la classe intel·lectual urbana de la Catalunya contemporània. L’avantguardisme
català no arriba a significar, de fet, sinó un conjunt d’exabruptes ideològics,
polítics i culturals que romanen, pròpiament, al marge d’una cultura
nacionalista i mítica, sòlidament burgesa i amant de l’ordre i la tradició. Cal
relacionar amb això el fet que gairebé tots els poetes que conrearen l’avantguardisme
a Catalunya, ja ho van fer al llarg de tota la seua vida, com per exemple J. V.
Foix, J. Folguera i J. M. Junoy; aquest no és ben bé el cas de Salvat-Papasseit
qui es mantindrà més o menys, al llarg de tota la seua producció poètica, a la
vora de la investigació formal pròpia de l’avantguarda. A Catalunya
l’avantguardisme fou, sobretot, un fenomen de marginació acontracor. Si l’avantguardisme
a Catalunya prosperà poc, i d’una manera intermitent, això és tal volta degut
al fet, més que probable, que els defensors de les pràctiques d’avantguarda no
tenien, de fet, massa contradiccions respecte a l’ordre burgés de les
literatures més “oficials”, de la Catalunya moderna, i per això, en
conseqüència, les seues realitzacions pràctiques no assoliren un nivell prou
clar d’alternativa ideològica enfrontada a l’ordre ideològic dels escriptors
més arrelats a la cultura i els mites catalanistes del nou-cents. Tots aquests
elements, afegits a la recepció sovint feble i incompleta dels avantguardistes
d’Itàlia i França, s’han de tenir presents en el moment d’intentar una aproximació
a la història de l’avantguardisme a Catalunya. L’explicació de la realitat
literària en català al País Valencià cal buscar-la en la seua particular
fesomia socioeconòmica. La influència del modernisme va ser reduïda, la
penetració del noucentisme encara fou molt menor. En realitat el noucentisme
com a moviment va ser desconegut en el circuit valencià i la seua influència
esteticoliterària, molt diluïda. L’avantguardisme, coetani, en la seua primera
etapa, del noucentisme, també penetrà al món literari valencià superficialment
i amb força retard, a finals de la dècada dels anys vint. Aquest tres moviments
exigien una societat assentada i homologable a les europees occidentals; és a
dir, una societat de base industrial amb una burgesia capaç de digerir les propostes
literàries, però també arquitectòniques i artístiques, del modernisme o, si més
no, una societat prou avançada, com per a suportar la gimnàstica iconoclasta de
les avantguardes, des del cubisme fins al surrealisme. Però la realitat al País
Valencià era molt diferent. L’agricultura hegemonitzava la vida econòmica i
provocava una ruralització de la societat que necessàriament havia d’influir en
l’activitat cultural. El País Valencià, com hem vist, continuava marcat pel pes
de l’agricultura que no deixava d’influir sobre València. Malgrat tot, un
reduït nucli d’artistes i escriptors pogué actuar de punta de llança d’una
renovació i actualització en les arts plàstiques i en la creació literària sota
el guiatge de l’avantguardisme. En general l’avantguardisme era molt més la
defensa genèrica de la modernització que no l’adscripció total als postulats
iconoclastes dels diversos ismes europeus (cubisme, futurisme, dadaisme,
surrealisme), però l’aspra batalla dialèctica esclatada al si del circuit
literari valencià mostra una vivor digna de ser destacada en la conformista vida
cultural valenciana dominant. És el moment en què els escriptors valencians i valencianistes
emprenen amb nova força el mateix objectiu ja perseguit temps enrere pels
modernistes: entroncar amb el circuit literari català general i sintonitzar amb
els corrents esteticoliteraris del moment. El període acabava amb una incipient
actualització poètica i amb deficitari balanç en l’esforç per normalitzar la
narrativa i el teatre. La problemàtica de la identitat de la llengua i de la
codificació unitària quedaren també pendents de resolució: el nucli
d’escriptors més valuosos no pogueren véncer les reticències i despreocupacions
de la resta. A les Illes, l’avantguarda no trobà acollida: la monolítica
autoritat de l’Escola Mallorquina ho impedí. En conjunt, les avantguardes
catalanes no organitzaren mai un front coherent de lluita ni van aconseguir una
autèntica incidència pública. La implantació va ser molt desigual a tot el
territori; per diversos motius, va ser més o menys sensible a Barcelona, Reus,
Sitges i Cadaqués, però, a Mallorca va ser episòdica i, a València, va ser molt
tardana i encara absolutament descol·locada. Les avantguardes artístiques, que
es desenvoluparen fora del país, confoses amb les franceses, van ser les més
originals i agressives i, de fet, van determinar la marxa general del moviment.
Per contra, les literàries són una cadena d’actituds individuals i, sovint, que
busquen les seues fonts a París, i eventualment a Itàlia. En general, no
solament no van fer unes propostes originals i coherents, sinó que a més,
desinflaren les que importaren i, en el millor dels casos, les barrejaren. Van
tendir per una sèrie de raons lingüístiques i politicoculturals a reduir la
subversió a simples exercicis de cultura o de modernitat, o a simples
investigacions formals, i només rarament la portaren fins a les
darreres conseqüències artístiques i morals.
Períodes
Durant
els anys en què les avantguardes es van estendre per tot Europa, la cultura
catalana estava dominada pel noucentisme. I aquest noucentisme, segur, racional
i assenyat, va frustrar el possible desenvolupament d’aquells elements avantguardistes
que potencialment el modernisme contenia. No hi ha cap autor d’aquests anys que
no fóra seduït pels ideals noucentistes, si més no en tot allò que es referia a
la recuperació de la llengua i la reconstrucció nacional. En conseqüència, no
hi va haver cap avantguarda que arribara a quallar com a moviment organitzat en
el nostre àmbit literari. La poesia corria en els anys vint pels camins de
l’aventura de la “poesia pura” en homes joves com Riba o més grans com
López-Picó i Carner; de l’aventura “revolucionària” de Salvat-Papasseit, o
d’una aventura mixta, la d’aquells que experimentaven l’avantguarda, però que
eren de filiació noucentista (Folguera o el mateix Foix). L’avantguarda catalana
va passar per tres etapes ben diferents tant en actituds com en propostes i resultats.
1916-1924
Etapa
de predomini cubista i futurista. En aquest període arriben les primeres idees
avantguardistes a través d’alguns pintors catalans que es traslladen a París
i d’alguns artistes que com Francis Picabia, es van refugiar a Barcelona fugint
de la guerra. El paper d’algunes galeries d’art, com les Galeries Dalmau i les
Galeries Laietanes, així com d’algunes revistes, com “Trossos”, serà fonamental.
Els autors que més es deixen influenciar per aquests nous corrents són: Josep
Maria Junoy, Joaquim Folguera, Sebastià Sánchez-Juan i Joan Salvat-Papasseit. El
publiquen els manifestos de Salvat-Papasseit: Concepte de poeta (1919) Contra
els poetes en minúscula (1920) Però, aquests centres d’atracció (revistes i
galeries), no assoliren la força suficient per a arribar a crear un estat
d’opinió a causa, principalment, de la manca d’homogeneïtat del grup i a
l’individualisme que se’n derivava i, en segon lloc, al confusionisme sobre el
concepte d’avantguarda, les seues pretensions i els camins que calia seguir per
tal que sobrevisqués.
1926-1930
Etapa
de predomini surrealista. L’any 24 en què va morir Salvat-Papasseit, André
Bréton va publicar el primer manifest surrealista, el surrealisme, encara que adulterat
per trets futuristes i dadaistes, va començar a introduir-se amb força en alguns
ambients. Dos són els grups avantguardistes d’aquests anys:
- Grup
de Sabadell: alguns autors com Joan Oliver, Armand Obiols, Francesc Trabal o
Carles Sindreu van resoldre la seua rebel·lia mitjançant el joc de l’humor gratuït
i la reducció a l’absurd que no poden aplicar fins a les darreres conseqüències.
- Grup
de Sitges: format al voltant de la revista “L’amic de les arts”. Els
seus membres, Sabastià Gasch, Lluís Montanya, Salvador Dalí, Joan Miró i J.
V.Foix van aplicar plenament el “Manifest Groc” (1923), un document molt crític amb
la tradició cultural catalana.
1948-1954
Es
dóna després de la Guerra Civil i en una situació de difícil permanència. Es produeix
a partir del 1948 i ocupa part dels anys cinquanta. Un grup d’artistes plàstics
anomenat
Dau al
set assumeix el protagonisme.
Les
revistes
Les
plataformes des de les quals es propulsaven les proclamades avantguardistes
eren, fonamentalment, les revistes que van tenir una vida efímera.Editades i
subvencionades pels seus mateixos autors, sovint de migrades possibilitats econòmiques,
anaven destinades a un públic minoritari.Les més significatives són: 391,
(1916) publicada per Picabia. Escrita en francés. Predomini del dadaisme. Trossos
(1916-18). Només aparegueren sis números (quatre dirigits per Junoy i dos per
Foix). Domini del cubisme i del futurisme. Un enemic del poble (1917-1919).
Dirigida per Salvat-Papasseit. Anava contra la cultura establerta i proposava
la ruptura. Arc-Voltaic (1918) publicada
per Salvat. S’edità un sol número i de caràcter futurista. Amb actitud
regeneracionista. Proa (1921) dirigida per Salvat. S’observa també una actitud
regeneracionista. L’Amic de les arts (1926-29). Publicada a Sitges. Introdueix
el surrealisme a Catalunya. Dalí es llença professionalment en ella. Hèlix,
publicada a Vilafranca del Penedés. Molt poc radical. AC (1931). Grup
d’Artistes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània.
Autor: Antoni Teruel i Barberà (Adaptació)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada