Passa al contingut principal

Vinyoli, "Vent d'aram" (9): 2a part.

I amb la segona part arriben els poemes amorosos, canvia la temàtica però es manté el mateix criteri formal.


  1. Sordejo: a B.A. en aquest poema trobem tant un vers que manlleva de l'Eduard III de Shakespeare, com el seu vers divisa, el primer que va escriure i que també és en anglès. El primer, que apareix entre cometes per indicar-nos que és una cita, ens diu que si la música alimenta l'amor, posem-la, i el segon el podem traduir amb la frase: he de fer alguna cosa amb la meva pobresa. Si ajuntem aquests dos versos amb la resta, ens trobem que el poeta demana que, tot i fallar-li l'oïda, és un home gran, recordem-ho, no vol que li parlin alt, davant de la intenció de no tornar de l'altra, li diu que no cal que torni, o potser accepta aquesta no tornada, però sap que haurà de fer alguna cosa amb la seva pobresa i demana que la música continuï sonant. Diu, potser, que vol tornar a estimar? 
  2. En bona companyia: envoltat o envoltats de flors i cap al vespre, sembla que la desesperació s'allunya i el vi "s'encén", ha arribat l'hora de tornar a estimar, doncs.
  3. Perfectament recordo: I aquí recorda una relació carnal passada, plena de passió (foc) i buida de paraules, durant la nit. Després, quan "ens trobàrem", es reconeixen com a units "per sempre".
  4. La farinera abandonada: el poema comença com l'anterior: "Perfectament recordo" i ens narra una acció semblant: dos amants que es troben en una farinera abandonada on "ens abraçàvem del tot" i aconseguien sentir la felicitat neta de l'amor.
  5. L'últim nus: la descripció ens du a l'assoliment de l'orgasme, el poeta i l'estimada barregen els cossos "fins a arribar als esglaiosos / convulsos crits petits". 
  6. Projectes de felicitat: a la primera estrofa, el poeta parla d'una pèrdua, com si la parella s'hagués separat de tan voler anar de l'un a l'altre, a la segona la pèrdua desapareix amb l'arribada de la passió que els dominafins que "[...]vam morir, mai no morint, / com de cremades d'últim grau."
  7. Un sangtraït a l'horitzó: a C.P. Les dues estrofes indiquen clarament la distinció entre l'abans i l'ara. L'abans era el de "feliços pocs", expressió shakesperiana que el poeta empra per referir-se a la felicitat que sentia amb el seu grup d'amics i parents, amb ells els dies no s'acabaven i eren plaents, amb "[...] el sol [...] al mateix punt, roent, [...]". L'ara és infeliç, el sol deixa de cremar i la nit o la mort els agafa a tots, un darrere l'altre.
  8. Per molt que ens abracem: tot i el que ens ha dit fins ara de la unió dels cossos, el poeta reflexiona sobre el fet que mai dos es converteixen en un i demana que ens conformem amb les perites coses que ens poden fer feliços, que ens poden fer tornar a començar.
  9. Una veu des del fosc: a M.A. tot i que separats, el poeta creu que la seva veu restarà en ella i que tots dos sabran guardar el record d'aquell amor apassionat que van tenir.
  10. El banc de pedra: el poema té un total de quatre estrofes i quatre missatges: el primer que no ha "[...] malversat la vida," si ella pot somriure; a la segona ve el silenci i tots dos seuen "[...] al banc de pedra.",  a la tercera, un apariat, recull aquella idea que les flors mirades i no collides són les que alegren el camí o són els amors no viscuts, per acabar concloent que quan l'amor s'acaba: "[...] convé i és necessari / separar-se i servir." 
  11. La darrera paraula: sembla que faci referència als amors perduts, aquells que deixen el regust de les coses no dites perquè "[...] saben que mai més / no es trobaran enlloc."
  12. Temps: a Núria Candela. La reflexió sobre el temps passat du el poeta primer a demanar una tornada a la noiesa, al moment on encara el sexe no havia fet aparició, per després demanar amb fúria la tornada de la passió que, una vegada coneguda, fa impossible concebre una vida sense ella: "Ja no seré mai més el noi/ que feia jocs -- I me n'alegro."

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e

Com fem un comentari de text.

Un text literari es pot comentar de moltes i variades maneres. Aquí en trobareu un model que no és l'únic, però que és força complet.   Abans de posar-se a comentar un text: Òbviament, l'hem de llegir en profunditat, hem de solucionar tots els problemes lèxics amb què ens trobem i marcar d'alguna manera aquelles paraules o expressions que ens han cridat l'atenció. És recomanable que es numerin les línies o els versos, per poder-s'hi referir amb més facilitat. També ens hem de documentar sobre ell: qui el va escriure, quan, si té relació amb moviments literaris o amb textos d'altres o del mateix autor, si es basa en textos anteriors... Hem de tenir clar que l'objectiu del comentari és fixar amb precisió  allò  que diu el text, la seva temàtica, les seves idees... i  com  ho diu, la sintaxi, el lèxic, les figures retòriques... També hem de saber que allò que no podem fer és: expressar unes quantes idees sobre la forma i el contingut, sense cap finali

Aigúes Encantades de Puig i Ferrater (3) Preguntes que han sortit als exàmens de selectivitat.

Aquí us he recollit les diverses preguntes que de Selectivitat s'han fet els últims anys sobre l'obra que acabem de llegir: Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, planteja un conflicte ideològic a partir d’una situació concreta. Expliqueu, en primer lloc, quines causes provoquen el conflicte i com es resol; després, digueu quins valors s’hi enfronten i quins personatges encarnen aquests valors (tingueu en compte conceptes com regeneracionisme i vitalisme). [3 punts] El conflicte i la polarització ideològics plantejats a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, s’encarnen en diversos personatges. Identifiqueu la font del conflicte i descriviu la posició ideològica i vital dels personatges principals. Relacioneu els valors en conflicte amb les idees del Modernisme. [3 punts] Descriviu el personatge de Vergés a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter. Tingueu en compte, sobretot, la seva relació amb Cecília i l’actitud que adopta davant el conflicte que l’obr