Passa al contingut principal

Joan Vinyoli, "Vent d'aram" (11). Últims apunts.


Aquí hi trobareu uns quants comentaris de poemes en profunditat i uns quants poemes musicats:

  • Comentaris en profunditat:
  • d'Amb ronca veu:









  • d'El guany


El poema “El guany” és el cinquè poema de la primera part del llibre. En aquesta composició la mar funciona com a imatge del món interior del poeta i quan aquest es capbussa en les seves fondàries (“baixa al fons” = món interior del poeta) s’endinsa en un món on es pot veure l’única troballa possible : l’enriquiment  a través dels mots.
El poema es presenta en dues estrofes. La primera apareix visualment fragmentada pels escalonaments i els encavallaments que actuen com una caiguda de dalt a baix (el punt de sortida és el penell) envers un fons que té com a límit el mar (“entra mar negre endins”). El poema té un to instruccional on un JO implícit orienta el TU desconcertat. De fet, el poeta parla d’ell mateix, tot i l’aparent conversa en què algú aconsella a qui ho necessita. En aquesta primera part es poden assenyalar tres segments. El primer és el TU protagonista caracteritzat per la seva tossuderia (“mai no et rendeixis”) i fidelitat amb la creació poètica (“el penell et feia creure en l’últim crit”). Al segon segment, introdueix el motiu del gall, en una clara referència al passat (“abans”)al qual recomana tornar (“gira’t”, “et feia creure”), i del crit d’aquest gall (= la poesia com a eina de recerca i de coneixement”). Per tant, ens està dient que cal recuperar aspectes del passat perquè aquests ens ajudaran en la recerca poètica. Cal, doncs, una nova introspecció interior. L’últim crit no és una possibilitat  sinó la frontissa per a un nou endinsament, una nova recerca. El tercer segment s’inicia amb el verb “entra” que per la seva ubicació es converteix en una mena de pas cap a un altre àmbit (mar =interior). Aquesta altra banda on cal entrar és un espai que cal explorar i indagar tot i no saber ben bé si ens durà al coneixement, però cal lliurar-s’hi, ja que l’intent d’indagació i de creació ja serà un “guany”. 
La segona estrofa presenta el retorn. El TU és el coraller que ha anat a la recerca de tresors interiors (coralls, perles) i n’ha obtingut un guany (enriquiment). El retorn comporta despullament (“t’hagis tret el feixuc escafandre”) i  la calma (“mar llisa” “vol del gavià”). Aquí el mar ha passat de ser negre i  misteriós a ser llis. Per tant, la immersió ha comportat un enriquiment  pel poeta-coraller. El poeta, com el coraller, ha fet una immersió cap al seu interior que li ha comportat un enriquiment personal i poètic (tasca creadora). Aquest fet és el que dóna sentit al títol perquè, al capdavall, el guany és l’enriquiment personal per a qui el troba.
Aquest missatge és expressat amb versos de diferent nombre de síl.labes (5, 8, 10 …) que ens mostren la voluntat del poeta de continuar indagant i buscant respostes ja que el simple fet d’intentar-ho ja comporta un guany, una recompensa.
  • de "Tous les jours"
Aquest poema comença amb una personificació de la posta, la qual és encomanda per la metàfora “la carretera blava de muntanyes”, on el color blau pertany al cel que dibuixa el perfil de les muntanyes. Després d’aquesta breu descripció paisagística, apareix un protagonista plural que presenta un recorregut real i simbòlic a la vegada: el viatge cap al gorg (profunditat= introspecció) amb un mitjà defectuós (unes bicicletes “mal niquelades”, “de lloguer”). Una vegada fet el descens, ve l’acostament, ara en singular (“m’assec”, “espero”). Aquí és on recalca que el moviment del protagonista i el de la posta van en la mateixa direcció. A partir d’aquí, trobem la segona part del poema, menys descriptiva que la primera. L’element central és la imatge del gorg: “negra” (misteriosa), “densa” (profunditats interiors).

El poeta s’hi banya despullat (sentit literal), és a dir, per iniciar l’itinerari interior per a la coneixença poètica cal un despullament (sentit figurat). Aquest despullament ens apropa a un àmbit verge (“esgarrifor de carpes”) on quasibé mai s’acosta ningú. L’acabament, però, és sobtat: qui ha quedat fora de la introspecció (l’aigua) és la posta personificada i el sol (“nas vermell”) que està situat al cel (“ens mira des del blau”). És a dir, el poeta es troba sol en aquest viatge cap al coneixement. Una vegada entesos els referents cromàtics, podem entendre el títol en francès, que connecta amb el subtítol ja que són el nom del quadre on emmarca la situació i el nom del pintor surrealista que el pintà.

  • d'El silenci dels morts

























I, si voleu, també us podeu mirar aquest enllaç que ens du a una tesi doctoral sobre la poesia de Vinyoli, que està editada d'una manera estranyíssima.

Ara sí, per acabar us reprodueixo les preguntes que sobre Vinyoli s'han fet a Selectivitat:

  • Comenteu el poema «Amb ronca veu», pertanyent a Vent d’aram, de Joan Vinyoli. Tingueu en compte, especialment, els aspectes següents (no cal tractar-los separadament ni en el mateix ordre):a)El lloc i la funció del poema en el conjunt del llibre. b)L’estructura del poema (fent atenció a la mètrica) en relació amb l’exposició dels temes i el sentit (podeu fer-ne una paràfrasi que us ajudi).c)El significat simbòlic de les figures de l’arbre i del gall salvatge, i la relació amb la concepció de la poesia que té l’autor.[5 punts: 3 punts pel contingut i 2 punts per la capacitat d’argumentació i d’anàlisi, l’ordenació de les idees i la coherència del discurs].
  • Expliqueu el significat del títol del llibre Vent d’aram, de Joan Vinyoli, i relacioneu-lo amb els temes dominants de l’obra i amb l’ús d’imatges referides a les estacions de l’any i a la natura. [3 punts].

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aigües Encantades de Joan Puig i Ferrater (2) Anàlisi de l'obra.

Aquí trobareu una sèrie de qüestions que faran que acabeu de reflexionar sobre l'obra. L’obra planteja una doble problemàtica social i individual, això és una situació col·lectiva dominada per la superstició i l’endarreriment mantinguts per uns interessos oligàrquics i la situació de submissió d’una massa conformista d’una banda, i de l’altra els intents individuals d’uns personatges que pretenen un canvi. Així doncs, hi haurà un enfrontament entre els dos bàndols, entremig trobem la figura de la Cecília, filla del cacic Amat que es rebel·la contra la figura del pare no només com un fet generacional, sinó sobretot perquè aquest home autoritari representa un estat de coses, el manteniment d’unes estructures que sotmeten la dona -la filla, l’esposa- a la seva voluntat.  El conflicte d’ Aigües encantades rau en la creació d’unes antítesis extremades: religió-raó, reaccionarisme-progressisme, dona-home, tradició-educació, entre altres. Puig i Ferreter escriu una obra que e

Com fem un comentari de text.

Un text literari es pot comentar de moltes i variades maneres. Aquí en trobareu un model que no és l'únic, però que és força complet.   Abans de posar-se a comentar un text: Òbviament, l'hem de llegir en profunditat, hem de solucionar tots els problemes lèxics amb què ens trobem i marcar d'alguna manera aquelles paraules o expressions que ens han cridat l'atenció. És recomanable que es numerin les línies o els versos, per poder-s'hi referir amb més facilitat. També ens hem de documentar sobre ell: qui el va escriure, quan, si té relació amb moviments literaris o amb textos d'altres o del mateix autor, si es basa en textos anteriors... Hem de tenir clar que l'objectiu del comentari és fixar amb precisió  allò  que diu el text, la seva temàtica, les seves idees... i  com  ho diu, la sintaxi, el lèxic, les figures retòriques... També hem de saber que allò que no podem fer és: expressar unes quantes idees sobre la forma i el contingut, sense cap finali

Aigúes Encantades de Puig i Ferrater (3) Preguntes que han sortit als exàmens de selectivitat.

Aquí us he recollit les diverses preguntes que de Selectivitat s'han fet els últims anys sobre l'obra que acabem de llegir: Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, planteja un conflicte ideològic a partir d’una situació concreta. Expliqueu, en primer lloc, quines causes provoquen el conflicte i com es resol; després, digueu quins valors s’hi enfronten i quins personatges encarnen aquests valors (tingueu en compte conceptes com regeneracionisme i vitalisme). [3 punts] El conflicte i la polarització ideològics plantejats a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter, s’encarnen en diversos personatges. Identifiqueu la font del conflicte i descriviu la posició ideològica i vital dels personatges principals. Relacioneu els valors en conflicte amb les idees del Modernisme. [3 punts] Descriviu el personatge de Vergés a Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter. Tingueu en compte, sobretot, la seva relació amb Cecília i l’actitud que adopta davant el conflicte que l’obr