![]() |
Ovidi |
A la gent que els agraden les lletres i disposen
de lleure els pot succeir que decideixin
escriure. Aquesta activitat, que va
ser cosa molt habitual d’ençà que a les societats
del món diguem-ne civilitzat la gent va començar de saber llegir i escriure, no està a l’abast de
tothom si es pensa en termes artístics, estètics
o de qualitat literària. Què pugui significar la
qualitat literària és afer ben discutit d’ençà que
la crítica va perdre la batalla de les canonitzacions
i va començar a postular, per fer tothom
content, que, fet i fet, no hi havia raons per assegurar
que Shakespeare fos més gran que Serafí
Pitarra: sembla una broma, però hi ha persones,
acadèmics i tot, que ho sostenen.
Aquesta és una opinió relativament moderna.
Fins ben entrat el segle XIX, i no parlem dels
segles clàssics, escriure era una feina sotmesa a
unes lleis de composició molt estrictes, fixades
per les poètiques, les preceptives literàries i la
retòrica. Fins a aquell moment s’escrivia bona
i mala literatura, i la dolenta tenia més lectors
que la bona, com ara; pensem que Paul de Kock,
que ja ningú no llegeix, va fer-se immensament
popular i ric mentre Flaubert, contemporani
seu, va haver de sobreviure gràcies a una renda
mínima de l’estat francès. Això sí: un cop havien
passat uns
quants decennis,
molts en uns
quants casos, les
coses se situaven
al lloc que escau.
Avui, posar-se a
escriure pot convertir-se
en una irresponsabilitat
tan gran com innocent.
A Catalunya,
per exemple,
on a causa de la
tradició dels Jocs
Florals fa més de
cent anys que tothom
es veu amb
cor de fer versos,
ha acabat passant
el mateix en el terreny de la novel·la, i en surten
unes quantes de bones, però moltes d’escassa
patent. És així, i no s’hi pot fer res, ateses les
circumstàncies i el màrqueting dels nostres dies:
no podem fer res més que esperar cinquanta
o cent anys.
A l’extrem oposat, hi ha hagut grans autors
en la història de la literatura que volien escriure
però els pares dels quals els ho prohibien
al·legant que és una activitat poc lucrativa. Va
ser el cas de Kafka, que per escriure va haver
de fer servir les nits, d’amagat d’un pare comerciant
que veia aquella feina amb els ulls fora de
les conques. A l’altre extrem de la nostra història
literària, a Ovidi son pare tampoc no li deixava
escriure versos. El poeta, noi, va replicar
que el que li passava era que fins i tot quan parlava
feia versos. Un dia que el progenitor va començar
a estovar-lo perquè el va pescar escrivint-ne,
el nen va respondre: “Parce mihi; nunquam
versificabo, pater!” [“Deixa’m! Mai més no
faré versos, pare!”] La gràcia del fet és que va
construir, amb aquestes paraules, un pentàmetre
iàmbic quasi perfecte. I després va parlar i va
escriure en vers, tan content, tota la vida.✒
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada