
Al llarg
de la seva quasi centenària
vida, Víctor Català va publicar set llibres
de contes: Drames rurals (1902), Ombrívoles (1904), Caires vius (1907), La
mare Balena (1920), Contrallums (1930), Vida mòlta
(1950) i Jubileu (1951). Per la seva representativitat –és considerat un dels estendards del Modernisme– i per la seva rellevància històrica dins l’evolució de la literatura catalana, el títol
més destacat és Drames rurals. Està format per dotze narracions que, llevat d’una, transcorren en escenaris del
món de la ruralia,
i que estan protagonitzats
per personatges molt primaris, els quals viuen atrapats per les dinàmi-
ques més elementals –els instints, les passions viscerals, els impulsos– de la
seva humanitat primitiva.
La de “ruralisme” és una etiqueta
que encara avui pot fer enrere un cert tipus de lector infectat de modernors, però no crec que valgui la pena
esmerçar gaire esforços a desmuntar
prejudicis sense fonament i més vells
que l’anar a peu. Principalment, Víctor Català va escriure sobre la realitat en què vivia i que millor coneixia. En altres paraules, va fer el mateix
que la majoria de grans escriptors de la història. Oi que
no dubtaríem a tractar
d’imbècil a qui es
negués a llegir
Faulkner perquè el troba
massa rural? Doncs que no se’n parli més.
Tot i que, entre la setantena llarga
de narracions breus
que va escriure, en trobem també d’ambient urbà (L’explosió),
de tons humorístics (L’amoreta d’en Piu,
Un pas de comèdia) i, fins i tot, de naturalesa poètica
i classicitzant (Faula serena, Dionisos), són els “drames
rurals” –sobretot els onze que formen el llibre
homònim– els que han resistit millor el pas del temps, aquells
en què l’autora exhibeix
d’una manera més lliure i contundent la seva potència literària. Aquesta
potència es fa especialment
palesa en les descripcions, d’una
vivor precisa i bategant.
Un bon exemple és la descripció de l’estol de captaires que surt a Idil·li
xorc: “Pellofes humanes espremudes [...], malmirades pels fills gasius, escarnides pel proïsme indiferent,
arrambades per tothom
fora de dret, com
brossa inútil de la vida”.
Dediquem uns segons
a recuperar l’alè.
A partir d’arguments senzills, que es desenvolupen linealment i que culminen en cops d’efecte
d’una violència despietada, Víctor Català conta les històries d’uns
homes i unes dones sovint marginals i quasi bestialitzats, que es relacionen conflictivament, que no s’han emancipat
de l’entorn natural en què habiten i que estan condemnats a acabar
esclafats per algun tipus de fatalitat. La inclemència amb què l’autora resol el destí dels seus personatges més indefensos –la vella víctima
d’una embòlia, els captaires
escarnits i apedregats– de vegades resulta efectista i melodramàtica, però això no li treu gens de força.
Al Prec, entre irònic i programàtic, amb
què s’obre el volum de Drames rurals, l’autora avisa que el llibre no
està fet perquè
el llegeixi cap “damisel·la ciutadana”, sinó que va destinat
“a altres mans més coratjoses i per a gustos
més rúfols”. Encara
fa curt, tenint en compte l’inacabable enfilall de violències –maltractaments, assassinats, insults i humiliacions– que satura la majoria dels relats. La prosa amb què estan escrits, d’una sonoritat
rotunda i d’una agressivitat plàstica molt pronunciada, expressa a la perfecció la natu-
ralesa feréstega del món que s’hi retrata i dels personatges que el poblen.
És una prosa vibrant i rica i també llotosa, que desprèn aquella espessa vitalitat turbulenta dels bassals bruts
i plens de vida.
Més enllà d’etiquetes i preferències personals, és evident que, en els
seus
millors relats –El Met de les Conques, Parricidi o
El calvari d’en Mitus, quasi
un precedent de l’existencialisme–, Víctor
Català demostra ser una autora de gran categoria.✒
Pere Antoni Pons per al diari Ara
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada