Pels volts del 1880 comencen a aparèixer a Catalunya un conjunt
d'actituds culturals noves caracteritzades, totes elles, per una
voluntat clara de modernització. El nucli ideològic més representatiu
d'aquestes noves actituds és la revista L'Avens (1881-1884), des d'on es promourà una ciència, una literatura i un art essencialment "moderns". L'Avens atraurà tant els escriptors naturalistes (Yxart, Sardà, Oller)
com els joves intel·lectuals que acaben d'incorporar-se al món de l'art
i la cultura (Raimon Casellas, Jaume Brossa, Alexandre Cortada, Santiago Rusiñol),
joves que comparteixen els afanys renovadors de la revista i que
constituiran el grup promotor del que coneixerem com a "modernisme".
El modernisme sorgeix com a moviment a l'entorn del 1892, quan tot un
conjunt de grups renovadors, que actuen en el món de l'art, la
literatura, la música, etc., s'articulen al voltant d'un mateix
programa. La revista L'Avenç,
en la seva segona etapa (1889-1893), n'és la plataforma més influent,
ja que acull i promou tot el que siguin iniciatives innovadores. Al
costat de la revista, les exposicions de Rusiñol i Ramon Casas -hereus
directes dels pintors impressionistes francesos- a la Sala Parés de
Barcelona, les festes modernistes de Sitges, i els articles de Maragall al Diario de Barcelona i de Raimon Casellas a La Vanguardia
donen fe de l'arribada d'un moviment que es proposa de renovar
totalment la vida cultural catalana i s'infiltra en tota mena de
manifestacions artístiques: arquitectes com Gaudí, Domènech i Montaner i
Puig i Cadafalch són els capdavanters en la revisió de plantejaments
arquitectònics.
L'Avens ha passat a ser L'Avenç.
Aquest canvi de grafia en el nom de la revista no és casual sinó que
respon a una intenció ben determinada. Es tracta de la primera mostra
d'una campanya de reforma lingüística, l'impuls i la justificació de la
qual són plenament modernistes: convertir el català en una llengua
moderna capaç de ser usada com a vehicle lingüístic normal en totes les
manifestacions d'una societat desenvolupada.
Els modernistes són plenament conscients de la necessitat d'una
gramàtica, una única gramàtica unànimement acceptada, element
imprescindible per a fer del català una llengua de cultura. S'adonen que
cal liquidar tant les "bones intencions", que no condueixen a altra
cosa que a una proliferació inútil de gramàtiques, com l'anarquisme
gramatical, i que és necessari establir una ordenació rigorosa i
integradora. S'adonen, en definitiva, que l'única opció amb futur és una
"normalització" gramatical.
L'Avenç,
dirigida en la segona etapa per Joaquim Casas-Carbó i Jaume Massó i
Torrents, fou la plataforma que va potenciar totes aquestes intencions.
Casas tenia idees molt definides sobre com havia de ser l'ortografia del
català modern. Les va posar en pràctica i de seguida van atreure
l'interès de Pompeu Fabra, un altre jove amb idees molt particulars. Al
gener del 1891, la revista apareix amb la nova grafia i comença a
introduir unes reformes ortogràfiques que culminaran, el 1893, amb
l'adopció d'unes regles extremament agosarades que representen, però, el
primer intent seriós d'unificació i normalització gramatical.
Convençuts d'haver rebut una herència cultural morta i de viure en plena
decadència social i cultural -un "viure del passat", tal com ho
definirà Jaume Brossa-, els modernistes proposen, com a terapèutica,
l'impuls modernitzador, l'obertura indiscriminada a tot el que sigui
"modern". Tot això queda reflectit i plenament exemplificat i teoritzat
en l'article que publica Jaume Brossa a L'Avenç
el setembre de 1892, que titula precisament "Viure del passat". Aquest
article representa el punt de partida del modernisme i hi apareix una
frase emblemàtica que esdevindrà el lema del moviment: "A èpoques noves,
formes d'art noves."
A "Viure del passat" queda ben definit el que el modernisme hauria de representar:
1. El desig de demostrar que la literatura catalana podia arrenglerar-se
amb la més moderna avantguarda intel·lectual europea. Una voluntat
decidida, doncs, d'arraconar la Renaixença i de superar aquell absurd que feia que autors com Verdaguer,
cronològicament contemporanis de Baudelaire, per exemple, hi
mantinguessin una distància abissal des d'un punt de vista estètic.
2. La voluntat d'acostar-se a la més pura actualitat europea.
3. La voluntat de posar-se al dia i d'aconseguir una cultura amb llengua pròpia però amb esperit cosmopolita.
Europa és el nou horitzó cultural dels joves intel·lectuals modernistes.
"Posar-se al dia" i "acostar-se a Europa" són els impulsos que mouen
aquesta nova generació, expressió de l'actitud que caracteritzarà la
primera etapa del moviment (1892-1900), una etapa de formació, de
preparació, durant la qual els modernistes buscaran els seus models
lluny de l'univers tancat i resclosit que els oferia la pròpia tradició
cultural i donaran a conèixer aquelles "formes noves" que, segons ells,
han de ser les representatives de l'"època nova" que ells protagonitzen.
Maragall va introduir a Catalunya tota la cultura alemanya: Goethe, Novalis, Wagner... i sobretot Nietzsche.
Maragall encomana a la seva generació l'entusiasme per Nietzsche, aquell
crític despietat del passat i intempestiu profeta del futur; aquell
desmitificador dels valors tradicionals i propugnador d'un "home nou"
que haurà de crear un nou sentit de la terra. Aquest home nou -el
Superhome- va més enllà de l'home, estima la terra i té com a valors
essencials la salut, la voluntat ferma i decidida, l'amor, l'ebrietat
dionisíaca, contrastant amb la contenció apol·línia, i un nou orgull:
l'orgull de poder substituir els vells deures per la seva pròpia
voluntat, una "voluntat de poder".
La perspectiva europea es va eixamplant: Maeterlinck, Ibsen, Ruskin,
Mallarmé, D.G. Rossetti, D'Annunzio, Shelley, Heine... Els escriptors
joves d'aleshores buscaven mestres on fos i van descobrir figures que
l'Europa no llatina tenia consagrades. Hi havia sobretot el desig tàctic
de demostrar que en la literatura catalana s'estava produint una
europeïtzació efectiva i de demostrar-ho, sobretot, als mateixos
catalans.
La majoria dels models que els modernistes proposen (romàntics autèntics
redescoberts, simbolistes, prerafaelites) tenen un tret en comú: tots
coincideixen en el rebuig de la seva societat perquè entenen que ha
quedat desproveïda dels seus trets d'identitat i plantegen, com a
resposta més usual, el replegament en un mateix i la creació de
"paradisos artificials" que suplantin la realitat. En el marc del
modernisme el "replegament en un mateix" durà els modernistes
esteticistes a la concepció de l'artista com a ésser superior i
privilegiat; els "paradisos artificials" seran l'art.
Els modernistes se sentiran molt propers als ideals de la Pre-Raphaelite
Brotherhood (Germandat Prerafaelita, 1848) i faran seu el lema "Art for
art sake" ("l'art per l'art"). Aquí, la industrialització va arribar
més tard que a Anglaterra, i és ara que els modernistes troben el món
que van trobar, en el seu moment, els prerafaelites. I ara, també, com
ells, pretenen imposar la seva oposició artística a l'art de la
industrialització. Els prerafaelites havien descobert primer que la
burgesia havia industrialitzat l'art i que l'havia integrat al seu
engranatge consumista. L'art havia passat a tenir un valor decoratiu,
intranscendent, que satisfeia les necessitats d'ostentació burgeses.
Havien descobert, també, que el treball industrial embruteix, i degrada
l'home, el qual, situat en un medi urbà massificat, s'anorrea i acaba
oblidant els seus orígens. Proposen de recuperar l'home individual,
natural, conscient del seu passat; només d'aquesta manera podrà tornar a
ser creatiu. Per això abandonen la ciutat, es traslladen al camp per
poder dedicar-se plenament al treball artístic.
Aquesta actitud és exactament la que expressa Rusiñol en un dels seus discursos més coneguts, el que correspon a la inauguració de la Tercera Festa Modernista (Sitges, 1894).
Els modernistes compartiran plenament, també, les intencions d'aquells
trenta-set poetes francesos, entre els quals hi havia Baudelaire i
Rimbaud, que el 1866 i sota el nom de Le Parnasse contemporain havien
propugnat la superioritat de l'art. A partir d'aquell moment, i sota la
influència, sobretot, de Les fleurs du mal de Baudelaire, els poetes
reivindiquen una nova concepció de l'art i de la literatura. El que
s'imposa és la recreació d'un món intuït, imaginat, suggerit, evocat...
Sota el nom de "simbolisme", aquest nou postulat rebutja el positivisme i
el pretès cientifisme naturalista.
Els simbolistes renuncien a presentar el món real, tal com podem veure a la cèlebre novel·la de J.K. Huysmans À rebours
(1884), una novel·la on es parla de somnis, d'al·lucinacions, de
literatura, d'art, de pintura i de metafísica, i on, sobretot, no passa
res.
Baudelaire assaja la creació de "paradisos artificials" que li permetin
de descobrir noves sensacions o percepcions (olors, colors, sons...);
Verlaine descobreix la musicalitat dels mots i la força evocadora que
això aporta; Rimbaud provoca una ruptura total amb el llenguatge:
allibera els mots de la seva finalitat comunicativa i els atorga la
capacitat d'evocar a fi que puguin explicar un món inèdit; Mallarmé
porta aquest procés fins al final: les analogies i els símbols
s'organitzen de tal manera que serveixen al poeta per a mostrar-li la
manera d'escapar-se de la realitat palpable. El que cal és cedir a la
iniciativa dels mots, trencant, si convé, la formulació habitual del
llenguatge. L'analogia i l'associació esdevenen il·limitades.
Totes aquestes actituds estètiques repercuteixen en l'actitud social
dels seus defensors, una actitud que els converteix sovint en "tipus".
D'aquí surt la bohèmia del París de Montmartre i del Barri Llatí -zones
que els artistes han fet seves- i un determinat comportament consistent
en una barreja de melangia i tedi que Baudelaire va batejar com a
spleen. Aquesta actitud i la recerca d'una bellesa exquisida i no
contaminada són considerades "decadents" pels seus detractors. Ells,
finalment, faran seu el qualificatiu i acceptaran d'anomenar-se així.
S'apropien el mot decadentisme i acaben convertint aquest culte a la
bellesa en l'única manera possible d'entendre la vida i l'art, per
damunt de qualsevol realitat, vici o virtut.
Tot això, aquesta manera de concebre l'art i aquesta actitud davant la
vida, entusiasma els modernistes catalans, sobretot els que després es
definiran com a "esteticistes". Tot això és nou, és europeu, és modern.
Viure així i sentir l'art així és "posar-se al dia" i és "acostar-se a
Europa".
Rusiñol,
per exemple i sobretot, respon al tipus de "dandi", de "bohemi" la vida
del qual només es justifica artísticament, i dóna la talla com l'havien
donada Huysmans, Wilde, D'Annunzio... Perfectament coherent amb la seva
concepció de la vida de l'artista, entesa com una mena de sacerdoci de
dedicació exclusiva a la religió de l'art, Rusiñol esdevindrà el
protagonista indiscutible i l'ànima motriu de les festes modernistes de
Sitges, concebudes amb la finalitat d'aplegar totes les iniciatives
disperses en la tasca comuna de modernitzar la societat catalana.
Rusiñol
converteix el seu Cau Ferrat sitgetà en un refugi d'art. Al seu voltant
s'apleguen, a cada festa, les més diverses manifestacions artístiques,
precedides, cada vegada, per un discurs inaugural del mateix Rusiñol,
que constitueix sempre una declaració de principis modernistes.
De totes les festes, la més emblemàtica fou, sens dubte, la segona,
celebrada el 10 de setembre de 1893, en la qual a més de fer un concert
amb composicions d'Enric Morera (el músic català modernista per
excel·lència) i de César Franck (el pare de la música simbolista), es va
representar La intrusa de Maeterlinck, traduïda per Pompeu
Fabra i valorada en els cenacles modernistes com una obra d'art sencer,
la representació de la qual constituïa un gest a favor de l'autonomia de
l'art i contra la vulgaritat del públic sense sensibilitat.
El nom de Maeterlinck anava associat a la més esclatant actualitat
europea i l'estrena de la seva obra va anar precedida d'un acurat
treball de propaganda. Casellas va publicar un llarg article a La Vanguardia el 8 de setembre per presentar l'obra i Maragall
va resumir de manera molt eloqüent la transcendència de l'acte en una
carta al seu amic Roure el 15 de setembre de 1893: "Amb això de La intrusa es pot dir que ha vingut a la vida pública el grupo modernista de Barcelona."
El modernisme és sobretot una reacció contra el passat. Es produí una
clara ruptura amb el passat, tant pel que fa a les conviccions
literàries de l'escriptor com pel que fa a la seva projecció pràctica i
moral. Es tracta d'una reacció que Maragall va definir com a
"espiritualista", entenent aquest terme, aquí, com a sinònim
d'antimaterialista, d'antiracional.
Allò que més predomina en el modernisme és l'heterogeneïtat. En aquest
món heterogeni i contradictori es destaca, com a evidència compartida
per tots aquells que en formen part, l'allunyament del naturalisme
positivista i dels pressupòsits ideològics i filosòfics que
l'inspiraven. Maragall veia en tot això una reminiscència de la passió
romàntica, que, reprimida i latent sota l'onada de realisme/naturalisme,
reapareixia ara amb el nom de modernisme. No és estrany, doncs, que
associï al modernisme les mateixes coordenades bàsiques que havien
definit el moviment romàntic: desfici individualista, desig de
sinceritat, insatisfacció subversiva i elegíaca, imaginació visionària i
emocionalitat morbosa.
Amb el modernisme, a més, ens trobem davant d'un fenomen social
important: la burgesia produeix la seva primera generació d'artistes, un
part difícil i traumàtic que produeix la mateixa reacció que s'havia
donat en les primeres generacions d'intel·lectuals burgesos de les
societats industrials europees. Aquesta nova generació afirmarà la seva
vocació en oposició a la pròpia classe. Ara, ser artista és ser
professional, no en el sentit de viure de l'art sinó en el de viure per
l'art. La situació d'aquests burgesos que van canviar el taulell
familiar per la ploma o el pinzell la retrata magistralment Rusiñol a L'auca del senyor Esteve.
Fins a un cert punt, el sol fet d'escollir l'art o la literatura i no el
comerç o la indústria, que constituïen, a més de l'ofici, l'orgull
d'aquelles famílies, els revoltava contra la pròpia classe. L'art és,
per a ells, passió i rebel·lió. Aquesta és una característica fonamental
del moviment modernista. L'artista adopta una actitud de rebuig envers
la burgesia i comença a concebre l'art com una activitat superior a les
altres activitats humanes i, en conseqüència, a concebre l'artista com
un ésser superior.
La fi de segle fou, aquí, com a tot Europa: escriptors i artistes
exhibeixen un odi aïrat i càustic contra el burgès "materialista"; gent
d'extracció burgesa es revolta contra la seva pròpia classe amb un gest
que, sovint, és pur esnobisme. Els modernistes participen de l'actitud
generalitzada a tot Europa que reacciona contra el progrés científic i
tècnic, que manifesta una crisi de confiança envers els avantatges de la
societat industrial, que veu com a destructora de tots els valors
naturals i espirituals.
Intel·lectuals i burgesos es rebutgen. L'intel·lectual, que se sent
marginat, adopta una actitud d'autodefensa i de superioritat. Es reclou
en ell mateix o s'acull a actituds redemptoristes de la humanitat, a la
qual vol regenerar a través de l'art i les idees.
L'Avenç
monopolitzarà sobretot aquesta segona actitud, voluntarista,
regeneracionista, la que establia un compromís entre l'artista i la
societat a la qual pretén "regenerar". La gent de L'Avenç es va sentir
temptada de dur l'impuls de rebel·lió antiburgesa fins i tot al terreny
social. De rebels, alguns d'ells passaren a revolucionaris, a defensors
de les causes del proletariat. Aquesta temptació revolucionària marcà
profundament una part del modernisme sota la forma d'un populisme
anarcoide i messiànic. No van ser extremistes però es van aliar amb els
extremistes. Aquest és el cas, per exemple, de Pere Coromines. Ell va
ser el pont entre l'ala esquerra del grup de L'Avenç i els teòrics de
l'anarquisme proletari. Van participar plegats en actes públics de
propaganda i, quan la policia buscava els autors de l'explosió d'una
bomba al carrer de Canvis Nous de Barcelona (el Corpus de Sang del
1896), Coromines fou empresonat com a inductor i el fiscal va demanar
per a ell la pena de mort.
Aquesta radicalització, precedida per la desaparició de la revista el
1893, marca l'entrada del decadentisme en la literatura i les arts. A
partir d'aquest moment pren més relleu el vessant esteticista, una forma
d'evasionisme estètic que concep l'art com a bàlsam i refugi.
Del 1893 al 1898 la influència de l'estètica simbolista domina dins el
modernisme amb autors no gaire interessats en la revolució social que
formulen la literatura i l'art com un exclusiu culte a la bellesa.
Aquest grup gira a l'entorn de Rusiñol
i té en Raimon Casellas el seu teòric més important. Proposen la
sublimació de l'art i de l'artista com a portadors d'uns valors
superiors a aquells que oferia la societat prosaica i materialista
creada per la burgesia (que ells anomenen despectivament "massa").
Alhora, defensen "l'art per l'art", concebut com a consol i refugi de
l'home assetjat per les buidors de la vida moderna, i valoren el
refinament, el gust, i la sensibilitat individual. Proposen, finalment,
l'acostament a formes simbolistes, prerafaelites o decadentistes.
Aquests dos corrents -regeneracionisme i esteticisme- s'equilibren cap
al 1898, quan, a més, les vel·leïtats revolucionàries de l'esquerra
acaben de ser reprimides en el procés de Montjuïc (1896). El vehicle que
afavoreix la síntesi és la revista Catalònia, a través de la qual s'introdueix a Catalunya el model dannunzià.
D'Annunzio ofereix un model de superació del decadentisme a través d'una
ideologia nacionalista i messiànica. Es conserva la tendència
estetitzant de l'artista rebel però, a través de la insistència en
l'exaltació nietzscheana de la voluntat, s'atribueix a l'artista el
paper de guia i profeta de la comunitat, i es talla, així, qualsevol
temptació evasionista.
Aquesta actitud de Catalònia configurarà la segona etapa del
modernisme (1900-1911). Una etapa que, a diferència de la primera, que
havia estat combativa i militant, fonamentalment teòrica, es presenta
com un moment de creació en el qual el modernisme s'assimila com a
escola, com a estètica concreta. Es parla, ara, d'un "modernisme
triomfant".
Els modernistes, desenganyats els uns de la capacitat de l'artista per a
transformar la societat i fracassats, els altres, en un intent de
construir una cultura i un art moderns sense comptar amb l'ajut de les
classes dirigents, van moderar sensiblement les seves actituds
agressives i van començar un nou període en el qual els objectius del
moviment es van concretar i aclarir.
Això va coincidir, a més, amb una reacció positiva de la burguesia
catalana que, arran de la crisi política i social del desastre colonial,
engegava un moviment nacionalista que, tot i el seu caràcter
conservador, hauria de canviar considerablement el panorama polític i
cultural català. La crisi de 1898 va precipitar el malestar que,
dispers, s'havia anat manifestant els darrers anys i va contribuir a
accelerar una política catalanista de base local encaminada a obtenir un
suport popular i un mínim d'institucions pròpies.
El modernisme, en el seu pas a moviment estable, es concreta i, alhora,
es diversifica en opcions polítiques. Trobem autors que giren entorn de
la burguesia i compten amb el suport (Joan Maragall i Raimon Casellas); hi ha també el grup format a l'entorn de la revista Joventut
(1900-1906), que mantindrà una actitud cosmopolita, vitalista i
regeneradora (Pompeu Gener i Jeroni Zanné), catalanistes d'esquerres
agrupats a l'entorn d'El Poble Català, que s'enfronta al noucentisme de La Veu de Catalunya
(Pous i Pagès), i alguns intel·lectuals que mantenen posicions vagament
anarquitzantsi que actuen de forma més o menys marginal.
En aquesta segona etapa el modernisme representa una forta renovació en
la vida cultural de les comarques (Reus, Girona, Palafrugell i
Terrassa), cosa que provoca que alguns intel·lectuals emigrin a
Barcelona i que, inadaptats al medi ciutadà i fracassats en els itents
de comercialització de la seva obra, desemboquin en actituds bohèmies
sovint ben tràgiques.
Aquest és el moment en què es van escriure la majoria de les obres modernistes, començant amb la publicació d'Els sots feréstecs de Raimon Casellas (1901) i acabant amb La vida i la mort d'en Jordi Fraginals de Josep Pous i Pagès (1912), autèntic cant de cigne del moviment.
La revista és el més típic exponent modernista d'aquesta etapa. manté
una actitud nacionalista i vitalista i conrea el culte per
l'individualisme i el rebuig de la burgesia. Però proposa, alhora, per a
l'artista, una actitud messiànica. Literàriament representarà una
revitalització del tema rural, rellançat en la narrativa del moment. Un
ruralisme, però, constituït pel que en podríem dir "antièglogues", on el
camp és sovint el paisatge que estria per traduir les relacions
conflictives entre l'artista/individu i la societat.
Les iniciatives encetades per la generació modernista, com veiem, anaven
donant fruit. Els modernistes havien estat els primers a plantejar-se
que l'art assolís un estatus reconegut dins la societat catalana. En el
moment que sembla que aquests objectius comencen a assolir-se, apareix
un nou grup d'intel·lectuals joves, contemporanis dels modernistes, que
plantegen una nova alternativa.
Els nous "joves", els noucentistes,
irrompen amb força en el panorama cultural català a partir del 1906.
Havien après la lliçó més positiva del modernisme: la voluntat d'una
cultura catalana normal, a l'altura europea. Ells pretendran imposar més
rigor intel·lectual i uns instruments més eficaços per aconseguir-ho, i
serà lògic que vulguin superar allò que el modernisme té d'anarquia, de
dispersió.
La irrupció del grup noucentista precipità gradualment la fi del
modernisme, que acostuma a situar-se al 1911, coincidint amb el triomf
de la Lliga Regionalista, amb la qual els noucentistes estaven plenament
identificats. D'aquí que els modernistes els veiessin com una gent que
havia venut els seus interessos professionals a un sistema.
Autora: Fina Figuerola
Copyright text © 1999 Ediuoc/ECSA
Il·lustració: Ramon Casas
Il·lustració: Ramon Casas
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada