
Durant els seus estudis, Edgar Allan Poe va destacar en les
llengües clàssiques i en les matemàtiques. Tenia una constitució física
vigorosa, que li permetia destacar també en la natació i en els jocs en
general. Als disset anys va ingressar a la Universitat de Virgínia. Encara que
va continuar sent un alumne distingit, va començar a beure i a perdre diners en
el joc. Al cap de poc temps havia contret tants deutes, que va haver de demanar
diners a John Allan. Aquest s’hi va negar. Al final del primer curs, Edgar
Allan Poe va abandonar la universitat per sempre.
L’enfrontament amb John Allan es va agreujar. Es va
continuar negant a pagar-li els deutes i li va exigir que estudiara Dret o
alguna altra carrera pràctica, cosa que va ser rebutjada per Poe. I John Allan
el va tirar de casa; o se’n va anar el mateix Poe. Per a sobreviure, es va
allistar en l’exèrcit com a soldat ras. Al cap d’un temps va abandonar
l’exèrcit i es va inscriure a l’acadèmia militar de West Point. Obtinguda la
llicència, va conèixer la seua tia, Mary Clemm, i i la seua cosina Virgínia,
que vivien amb Henry, el germà d’Edgar adoptat per Mary Clemm divuit anys
enrere. Mentrestant, la relació amb John Allan, que s’havia casat en segones
noces, es va deteriorar definitivament. Poe no aguantava els estudis a West Point i va aconseguir que l’expulsaren.
John Allan li va negar cap pensió econòmica i Poe va començar des d’aleshores
una vida plena de privacions amb els únics guanys que aconseguia escrivint. Va
tornar amb la família de Mary Clemm. El seu germà Henry, malalt de tuberculosi,
va morir al poc temps. Poe va col.laborar en diaris i revistes; les seues
col.laboracions van fer que els subscriptors augmentaren espectacularment, però
els beneficis econòmics que en va obtenir van ser molt minsos. L’hàbit de la
beguda tampoc no l’ajudava gens. Quan Poe tenia vint-i-set anys es va casar amb
la seua cosina Virgínia, que en tenia tretze.
Sempre va aspirar a fundar una revista pròpia. Una vegada un
admirador ric es va mostrar disposat a facilitar-li els diners, però el dia en
què s’havia d’establir-hi l’acord Poe es va presentar tan begut a la cita que
l’inversor es va fer enrere. Després d’una època de constants canvis de domicili,
Poe es va establir amb la seua dona i Mary Clemm en una caseta als afores de
Nova York. Mentrestant, la tuberculosi de Virgínia s’havia agreujat i la va
portar a la mort el 1847. L’alcoholisme de Poe es va aguditzar més encara. Els
transtorns mentals i l’agressivitat van dominar els últims dos anys de la seua
vida. Encara va escriure el conte Hop-Frog i el relat-assaig Eureka,
en què exposa la seua intuïció sobre l’origen, evolució i destí de l’univers.
Va morir el 1849, delirant en un hospital, després que uns desconeguts
l’arreplegaren d’un carrer en estat d’embriaguesa.
Per a Poe el conte havia de produir en el lector “un cert
efecte únic i singular”. En el conte “no hi hauria d’haver ni una sola paraula
en tota la composició que no tendira, directament o indirectament, a aplicar-se
al designi establert”. Aquest efecte únic no es pot aconseguir en la novel·la,
ja que és massa extensa; demana un temps de lectura massa llarg, que exigeix
pauses, i, per això mateix, impossibilita aconseguir l’efecte únic que
propugnava Poe. En el relat curt, en canvi, l’autor pot controlar més fàcilment
els efectes que vol provocar en el lector.
Poe va combinar el seu concepte estètic d’unitat, derivat
dels romàntics alemanys i anglesos, amb la noció d’obsessió psicològica de la
novel·la gòtica. Molts dels seus contes, com El gat negre, focalitzen la
narració en personatges desequilibrats i obsessius, que, alhora, són els
narradors de la història. Aquest procediment reforça la unitat i la cohesió
narratives. El gat negre es presenta com una confessió judicial, escrita
des de la presó per personatge dominat per l’”instint de perversitat”, en què
intenta explicar per què va cometre les atrocitats que han acabat condemnant-lo
a mort. En aquest relat sobre el funcionament complex i misteriós de la
ment humana, sobre la seua escissió entre l’instint de la perversitat i de la
bondat, Poe hi va expressar el seu temor als atacs d’agressivitat que
experimentava quan havia begut i que sovint afectaven els que més estimava,
Virgínia i Maria Clemm.
L’obra narrativa de
Poe està formada per uns setanta relats breus, de formes i temàtiques molt
diverses, i una novel·la, Les aventures d’Arthur Gordon Pym. La temàtica
d’aquests relats és molt variada; és una conseqüència, en bona part, dels
gustos de l’època pel relat gòtic i les novel·les de misteri d’aventures, així
com pels temes científics i pseudocientífics. De tota manera, Poe va aconseguir
renovar aquests gèneres, que va utilitzar com un mitjà d’exploració psicològica
de l’ésser humà. En els seus contes apareixen sovint narradors desequilibrats i situacions
extremes com ara epidèmies, gent
enterrada viva, experiments hipnòtics, viatges plens de risc... A més, Poe va
inaugurar amb Els assassinats de la Rue Morgue i La carta robada
un nou gènere literari: la narració policíaca o de detectius. Auguste Dupin, lògic i intuïtiu, brillant i excèntric,
serà el prototipus de tots els detectius posteriors, des de Sherlock Holmes a
Philip Marlowe.
Un dels principis dels relats de detectius estableix
que com més estrany sembla un cas, més fàcil és solucionar-lo. La carta
robada il·lustra,
invertint-lo, aquest postulat. Un cas que sembla molt senzill —han robat una carta i se sap qui és el lladre— pot ser el més difícil de resoldre, perquè les
coses més òbvies són les que més costa percebre. Aquest relat és precursor
d’altres variants argumentals, com la de l’home assassinat enmig d’una batalla,
o la que apareix en L’home invisible de G.K. Chesterton, on l’assassí
resulta ser el carter: la seua figura és tan familiar que ningú no s’adona de la seua presència.
Amb La carta robada Poe va redefinir el conte
de misteri, i el va desplaçar de l’acció a l’anàlisi intel·lectual. L’acció d’aquest conte, de fet, té lloc
fora del marc narratiu, que es concentra en l’anàlisi de dos mètodes
contraposats: el de la policia, basat en l’escorcoll minuciós, però cec, i el
logicointuïtiu de Dupin. A diferència de la policia, que és incapaç de pensar
fora dels seus procediments habituals, Dupin resol l’enigma de la carta robada
mitjançant un procés d’identificació amb el criminal. Aquesta tècnica suggereix
que, potser, Dupin i el ministre són en el fons més dobles que contraris.
Article original d'Enric Iborra per al seu blog La serp blanca
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada